گون از خانه لبنان تا سلول ژاپن

از دست ندهید

بیت‌ران – کارلوس گون، مدیری که با نجات نیسان از ورشکستگی به قهرمان ملی در ژاپن بدل شده بود، حالا در سلولی سرد در توکیو با اتهاماتی روبرو است که در صورت اثبات ممکن است او را سال‌ها در زندان نگهدارد.

هفته گذشته دادستانی ژاپن کارلوس گون را با این اتهام که درآمدش را به طور کامل اعلام نکرده بازداشت کرد. همراه با او کرگ کِلی یکی از اعضای هیئت مدیره نیسان هم به اتهام همکاری با آقای گون بازداشت شد و چند روز بعد نیسان با تایید این تخلف کارلوس گون را از ریاست شرکت برکنار کرد.

آقای گون متهم است که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ درآمدش را ۴۴ میلیون دلار اعلام کرده در حالی که درآمد واقعی او ۸۸ میلیون دلار بوده است. او همچنین به استفاده از امکانات شرکت برای مصارف شخصی متهم است.

کارلوس گون ۶۴ ساله یکی از پرافتخارترین مدیران خودرو در جهان است. او از سال ۲۰۰۱ تا سال گذشته مدیر اجرایی نیسان بود و تا هفته پیش رئیس این شرکت بود. او از سال ۲۰۰۵ مدیر اجرایی رنو هم بود و هم‌زمان دو شرکت را اداره می‌کرد. پس از پیوستن میتسوبیشی به این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۶، آقای گون به مدیریت میتسوبیشی هم منصوب شد.

قهرمان ملی ژاپن

گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی ۴۷۰ هزار کارگر و کارمند دارد و سال گذشته ده میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو را در ۱۲۲ کارخانه در سراسر جهان تولید کرد. این گروه از نظر تعداد تولید، بزرگترین خودرو ساز جهان است.

شیوه مدیریت کارلوس گون در کاهش هزینه‌ها و ایجاد انگیزه در مدیران، باعث تحول رنو در دهه نود شد. با اینکه بسیاری به موفقیت یک مدیر غیرژاپنی بدبین بودند، او توانست نیسان را از ورشکستگی نجات داده و به یک قهرمان ملی در ژاپن تبدیل شود.

درآمد آقای گون بسیار بیشتر از مدیران شرکت‌های خودروسازی ژاپن است، اما با درآمد مدیران جنرال موتورز و فورد تفاوت چندانی ندارد. براساس اطلاعاتی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است مری بارا، مدیر جنرال موتورز با ۲۱ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار در سال بیشترین درآمد را دارد. بعد از او کارلوس گون با نزدیک به ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در رده دوم است و جیم هکت، مدیر فورد با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در رده سوم قرار دارد.

خانه‌ای که گفته می‌شود با هزینه شرکت برای کارلوس گون در بیروت خریده شده است

خانه های دردسرساز

به گزارش رسانه‌های ژاپنی و فرانسوی، گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی که دفتر مرکزی‌اش در هلند است بدون اعلام به مقام‌های ژاپن، حدود ۱۸ میلیون دلار صرف خرید خانه‌های لوکس برای آقای گون در برزیل و لبنان کرده است.

براساس قوانین ژاپن، مدیران شرکت‌های غیرخصوصی که حقوقشان بیش از ۱۰۰ میلیون ین (حدود ۸۸۰ هزار دلار) در سال است، باید درآمد و مزایای غیرمالی خود را به سازمان بورس اعلام کنند.

نیسان می‌گوید یکی از کارمندانش تخلفات آقای گون را افشا کرده است.

نمای یک سلول‌ در بازداشتگاهی که کارلوس گون در آن به سر می‌برد

شرایط سلول گون

گزارش شده کارلوس گون، اکنون در زندانی در توکیو و در سلولی بازداشت است که امکان گرمایش ندارد و تنها به او دو بار در هفته اجازه حمام گرفتن داده می‌شود. به گفته خبرگزاری رسمی ژاپن او همه اتهام‌هایش را رد کرده است.

فرانسه بازداشت آقای گون را با نگرانی دنبال می‌کند. رنو هفته پیش اعلام کرد قصد ندارد او را برکنار کند و از نیسان خواست درباره اتهام‌های او جزییات بیشتری ارائه کند. دولت فرانسه هم گفته منتظر دیدن اسنادی است که اتهام آقای گون را ثابت کند.

بازداشت آقای گون در حالی رخ داد که رنو و نیسان درباره شیوه اداره گروه خودروسازی ژاپنی-فرانسوی با یکدیگر اختلاف دارند. این دو کارخانه بیست سال پیش به جای تشکیل یک شرکت واحد با خرید سهام یکدیگر این گروه خودروسازی را شکل دادند.

نیسان که در آستانه ورشکستگی به رنو پیوسته بود، ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد و در عوض، رنو مالک ۴۳ درصد از سهام نیسان است. نیسان در سال‌های اخیر عملکرد بسیار بهتری از رنو داشته و اکنون از سه خودروساز حاضر در این گروه از همه موفق‌تر است و می‌خواهد به همان اندازه در تصمیم‌گیری‌ها سهم داشته باشد.

قرار است این هفته مدیران ارشد رنو، نیسان و میتسوبیشی در آمستردام ملاقات کنند. با اینکه قرار این جلسه پیش از بازداشت آقای گون گذاشته شده بود، این ملاقات به نشستی برای تعیین سرنوشت آقای گون و آینده این گروه خودروسازی تبدیل شده است.




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط