در فهرست گران ترین پورشه های تاریخ، مدلهای کلاسیک و مدرن با قیمت ۳ تا بیش از ۱۴ میلیون دلار دیده میشوند.
تیم تبلیغاتی پورشه در جدیدترین قسمت از سری برنامهی اینترنتی «۵ ویژگی برجسته محصولات پورشه»، گرانترین محصولات تاریخ این برند را معرفی کرده است.
البته باید توجه کنیم که ۵ خودروی گران تاریخ پورشه، براساس قیمت آنها در حراجیهای رسمی فهرست شدهاند.
و قیمت استاندارد هنگام عرضه، ملاک نیست.
اگر از طرفداران خودروهای اسپرت باشید، قطعاً با قیمت برخی مدلهای پورشه آشنایی دارید.
در حقیقت برای دراختیار گرفتن نمونههای خاص این برند، باید بهاندازهی خرید یک خانه هزینه کرد.
مدل های متفاوت ۹۱۱ پورشه هواخنک، امروز با قیمتهای مختلف تا ۵۰ هزار یا حتی ۱۰۰ هزار دلار خرید و فروش میشوند.
اما یک مدل قدیمی ۹۱۱ هواخنک دربرابر ۵ مدلی که معرفی میکنیم، قیمت بسیار پایینی خواهند داشت.
۵- پورشه ۹۱۷/۳۰ اسپایدر
فهرست گران ترین پورشه های تاریخ را با مدل مسابقه ای ۹۱۷/۳۰ اسپایدر شروع می کنیم.
در خانواده ۹۱۷ پورشه، چند مدل ارزشمند با تولید کمتر از ۴۰ دستگاه قرار دارند.
۹۱۷/۳۰ برای رقابت در سری Can-Am، به پیشرانه ۱۲ سیلندر تخت هوا
خنک با قدرت ۱۲۰۰ اسببخار مجهز شد؛ این مدل به ازای هر سیلندر، ۱۰۰ اسببخار قدرت در اختیار دارد.
۹۱۷/۳۰ نماینده دوران راننده های نترس و خودروهای دیوانه وار است.
با نهایت سرعت ۳۶۵ کیلومتر بر ساعت، در این مدل خبری از کامپیوتر و سیستم های کمک راننده الکترونیکی نیست.
این مدل به دو مخزن سوخت هر کدام با ظرفیت ۲۰۰ لیتر (مجموع ۴۰۰ لیتر) مجهز است.
در زمانی کمتر از ۲.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید.
بهعنوان یکی از ارزشمندترین محصولات تاریخ پورشه، ۹۱۷/۳۰ اخیراً با قیمت ۳ میلیون دلار حراج شد.
۴- پورشه ۵۵۰A Spyder
در جایگاه چهارم این فهرست، اولین خودروی تولیدی پورشه قرار دارد.
این مدل باهدف شرکت در مسابقات اتومبیل رانی طراحی شد.
مدل ۱۹۵۶ پورشه ۵۵۰A اسپایدر، به دلیل عملکرد خارق العاده با پیشرانه ۴ سیلندر تخت ۱.۵ لیتر و قدرت ۱۳۵ اسب بخار دربرابر قدرتمندترین خودروهای آن دوران (تا ۳ برابر قدرت بیشتر از پورشه ۵۵۰A Spyder)، به لقب «قاتل غول پیکر» شهرت دارد.
این مدل کلاسیک این روزها با قیمت بالای ۵ میلیون دلار معامله می شود.
این اسپایدر باعث مرگ جیمز دین، هنرپیشه معروف دهه ۱۹۵۰ هالیوود شد.
۳- پورشه ۹۱۱GT1 Straßenversion
یادگار دهه ۱۹۹۰ و یکی از جذاب ترین دوران صنعت خودروسازی، نسخه جاده ای از مدل مسابقه ای پورشه ۹۱۱ GT1 است.
برای شرکت در مسابقات GT1 فدراسیون جهانی اتومبیل رانی (FIA)، شرکتکنندگان باید تعداد مشخصی از خودروها را در قالب مدل استاندارد جادهای تولید می کردند.
۲۰ دستگاه از مدل ۹۱۱ GT1 جاده ای با کد اشتراسن ورزیون (Straßenversion در زبان آلمانی به معنی نسخه ای خیابانی) و چراغ های جلوی پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۹۷ تولید شد.
۹۱۱ GT1 Straßenversion از پیشرانه ۶ سیلندر تخت توئین توربوشارژ رادیاتوری پورشه ۹۹۶ تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت می گرفت.
این مدل، بدون شک یکی از زیباترین و خواستنی ترین خودروهای جاده ای است.
که به لطف قوانین مسابقات اتومبیل رانی متولد شده است.
به تازگی مدل ۱۹۹۸ این محصول ماندگار پورشه، بیش از ۵.۵ میلیون دلار فروخته شد.
۲- پورشه ۹۵۶
جایگزین پورشه ۹۳۶، در سال ۱۹۸۳ با تمرکز ویژه بر آیرودینامیک مسابقه داد.
۹۵۶ با پیشرانه ۶ سیلندر تخت ۲.۶۵ لیتری و قدرت بیش از ۶۳۰ اسب بخار، یکی از جواهرهای کلاس C مسابقات قهرمانی سوپراستار FIA بود.
جالب است بدانید که نمونه های اولیه از جعبهدنده دو کلاچه PDK پورشه، ابتدا روی این مدل آزمایش و بررسی شدند.
و سپس در سال ۲۰۰۹ با مدل ۹۹۷ کاررا، این سیستم نوین به تولید انبوه رسید.
۱- پورشه ۹۱۷K
عنوان گران ترین خودروی تاریخ پورشه را باید در اختیار مدل افسانه ای ۹۱۷K، ستاره مسابقات لمانز قرار داد.
سری ۹۱۷ پورشه مدل های مختلفی را شامل می شود؛
K کوتاهشده واژه kurzheck به معنی «بخش عقب کوتاهتر» در زبان آلمانی است.
مدل های مختلف سری ۹۱۷ با طرح های متفاوت روی بدنه هم شناخته می شوند.
۹۱۷K با پیشرانه ۱۲ سیلندر، قدرت ۶۳۰ اسب بخار و طرح شرکت گلف (Gulf) شهرت غیرقابل انکاری دارد.
پورشه ۹۱۷K به لطف پیشرانه قدرتمند هواخنک ۴.۵ لیتری ساخت هانس مزگر و بدنهی آیرودینایک، بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می گرفت.
مقامات پورشه پس از پایان فصل ۱۹۷۱، به درک بل راننده بریتانیایی و برنده پنج مرتبه مسابقات لمانز، پیشنهاد خرید یک دستگاه ۹۱۷ با قیمت ۵ هزار پوند را دادند.
در آن دوران، یک منزل مسکونی قیمتی حدود ۷ هزار پوند داشت.
بیش از ۴۵ سال از آن روز میگذرد و حالا پورشه ۹۱۷K بیش از ۱۴ میلیون دلار ارزش دارد.
بیشتر بخوانید:
پورشه تایکان پایه چه مشخصاتی دارد؟
داستان پورشه از ۹۵۹ افسانهای تا ۹۱۱ مدرن
سیستم سرگرمی پورشه برای مدل های کلاسیک معرفی شد
منبع: زومیت