در تست رنو ساندرو به معایب و مزایای این خودرو اشاره شده است. همچنین می توانید مقایسه این خودرو با ۲۰۶ را در ادامه بخوانید.
بیت ران – امین آزاد: رنو ساندرو را میتوان خواهر تندر ۹۰ دانست.
خودرویی که روی پلت فرم تندر ۹۰ توسعه پیدا کرد و دو سال بعد از معرفی، این خودرو وارد بازار جهانی شد.
البته ورود این خودرو به بازار با تاخیر فراوانی همراه بود.
ابتدا قرار بود این محصول همزمان با سایت های اصلی رنو در ایران تولید شود ولی تاخیر در قرار داد رنو در سال ۱۳۸۵ جلوی این عرضه همزمان را گرفت.
این تاخیر تا آنجا پیش رفت که نسل بعدی ساندرو هم در جهان معرفی شده بود.
ولی همچنان ساندرو نسل اول در ایران تولید نشده بود.
ساندرو نسل جدید از نظر پلتفرم تغییرات اساسی نسبت به ساندرو نسل اول دارد.
برای همین شرکت پارس خودرو و رنو اگر میخواستند ساندرو نسل جدید را در ایران تولید کنند هزینه تولیدشان آنگونه که مدیران این دو شرکت اعلام کرده اند، افزایش می یافت.
برای همین مدیران این دو شرکت در زمانی که ساندرو نسل دوم در جهان تولید میشد نسل اول این خودرو را در ایران تولید کردند.
با اینکه ساندرو نسل اول از برادر خود تندر ۹۰ ظاهر بهتری دارد ولی اگر ساندرو نسل دو به جای نسل اول در ایران تولید میشد، مصرفکنندگان ایرانی با خودرویی بسیار زیباتر و امروزیتر روبرو بودند.
ساندرو قربانیِ رقیب چینی
غیر از این مورد برای عرضه ساندرو در هر دو مدل دستی و اتوماتیک هم بین مدیران پارس خودرو و رنو اختلاف عقیده بروز کرد.
مدیران رنو میخواستند خودرو را ارزان تر عرضه کنند.
اما مدیران پارس خودرو برای آنکه بازار محصول چینیشان، یعنی برلیانس بهم نخورد، میخواستند قیمت خودرو بیشتر شود.
در نهایت ساندرو دندهای ۴۳ و ساندرو اتواتیک ۴۹ میلیون تومان عرضه شد.
که به ترتیب قیمت هر دو مدل نسبت به تندر ۹۰ دندهای و اتوماتیک ۵ و ۲ میلیون تومان بیشتر شد.
البته با افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه توسط سایپا و پارس خودرو به بهانه تحریم، قیمت این خودرو بشدت افزایش یافت.
انتخابهای جایگزین خرید ساندرو
شاید اگر این دو خودرو با قیمتی معادل تندر ۹۰ در بازار خودرو ایران عرضه میشد، مصرفکنندگان ایرانی گزینه بسیار بهتری برای خرید داشتند.
تا زمانیکه قیمت ساندرو زیر ۵۰ میلیون تومان بود این خودرو یکی از گزینههای مناسب برای خرید در بازار زیر ۵۰ میلیون تومانی در ایران بود.
اما در زمان نگارش مطلب در آذر ۱۳۹۷ با افزایش قیمت ها، قیمت این محصول غیر منطقی شده است.
نگارنده به خریداران پیشنهاد میکند بهجای خرید ساندرو به سراغ خرید خودروهای دست دوم ژاپنی و کرهای بروند.
بههرحال برای اینکه قابلیتهای فنی این خودرو را ببینیم به سراغ تست خودرو رفتیم.
بههمین منظور، یک خودرو ساندرو اتوماتیک به مدت دو روز در خیایانهای تهران در سختترین شرایط ترافیکی و با کولر روشن مورد آزمایش قرار گرفت.
( این تست در مرداد ماه انجام شده است.)
پیش از تست
اگر بخواهیم ساندرو را از نظر ظاهری بررسی کنیم باید این خودرو را با رقیب اصلیاش در بازار، یعنی پژو ۲۰۶ مقایسه کنیم.
همچنان طراحان رنو در این خودرو هم مانند تندر ۹۰ بیش از حد از خطوط شکسته استفاده کردهاند.
شاید همین استفاده سبب شده با اینکه این خودرو ظاهر بسیار بهتری نسبت به تندر ۹۰ دارد.
اما همچنان نتوان این خودرو را محصولی زیبا دانست.
در ساندرو استفاده از خطوط اســتخوانی همراه با حجمهای منطقی و به دور از اغراق بیشتر در دســتور کار طراحان قرار گرفته که نتیجهاش ابعادی بزرگتر در مقایســه با پژو ۲۰۶ اســت.
با این همه پژو ۲۰۶ همچنان از ساندرو با اینکه طراحی آن به یک دهه پیش از ساندرو باز میگردد، زیباتر است.
البته نوع طراحی ساندرو سبب شده است این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ هم صندوق بزرگتری داشته باشد و هم فضای سرنشینان بهطور منطقی تری افزایش یافته باشد.
ســاندرو بــه راحتــی در نمای رو بــه رو و میانی نمره قبولی می گیرد.
مقایسه نمای پشت
اما در نمای پشــت حساسیت ها بیشتر میشــود.
بهطوری که عدهای آن را میپسندند و عدهای به هیچوجه آن را زیبا نمیدانند.
این حساسیت زمانی به اوج می رسد کــه بخواهید این نما را با خطوط حساب شــده در پشت ۲۰۶ مقایسه کنیم.
که در اینجا هم پژو ۲۰۶ برنده میدان است.
طراحی داخلی ساندرو از برادر بزرگترش تندر ۹۰ الهام گرفته شده و همان خطوط برای طراحی خودرو دنبال شده است.
با این تفاوت که سعی شده بیشتر روی زیبایی و کیفیت متفاوت بخشهای مختلف خودرو تاکید شود.
در نتیجه طراحی داخلی ساندرو بهتر از تندر ۹۰ است.
اما همچنان طراحی داخلی خودرو بیشتر به کاربردی بودن و فضای داخلی بیشتر تاکید دار.
بنابراین طراحی داخل ساندرو در برابر طراحی زیبا اما کوچک ۲۰۶ حرف کمتری برای گفتن دارد.
در واقع داخل ساندرو ساده تر از پژو ۲۰۶ ولی راحت تر و کار بردی تر است.
موتور ساندروی ایران
از نقطه نظر ارگونومی ساندرو وضعیت متوسطی دارد.
صندلیها در این خودرو راحتتر از پژو ۲۰۶ است و فضای پای سرنشینان عقب هم بسیار بیشتر است.
البته کلیدهای شیشههای برقی جلو، قفل مرکزی و گرمکن شیشه عقب بزرگتر از حد معمول هستند.
بهنظر میرسد این اندازه بزرگ تنها برای پر کردن بخشی از کنســول نصب شــده اند.
ضمن آنکــه چیدمان کلیدهــا هم پراکنده اســت و در ابتدا، کمی باید بهدنبال بعضی از دکمهها بگردید.
استفاده از رنگ نقرهای هم در تزئینات داخلی خودرو بهجای اینکه به بهتر شدن طراحی کمک کند، عملا بهصورت عکس عمل کرده است.
ساندروی تولیدی در ایران از موتور ۱۶۰۰ سی سی تندر ۹۰ با نام K4m استفاده می کند.
که فعلا بهترین موتور ۱۶۰۰ سی سی در بازار خودرو ایران است.
این موتور از نظر قدرت، و دوام تا کنون بهترین خروجی را در ایران از خود نشان داده است.
موتور ساندرو در عمل یک موتور بسیار کار آمد، با دوام و کم مصرف است.
این موتور در خودرویی که مورد تست قرار گرفته از یک گیربکس اتوماتیک رنو استفاده می کند.
این موتور نیرو را به سبک تمام خودروهای فرانسوی به چرخهای جلو انتقال می دهد.
برای سیستم تعلیق هم مشابه تندر ۹۰ روی این خودرو کار شده و تنها برخی از ضرایب با توجه به وزن و ابعاد متفاوت خودرو نسبت به تندر ۹۰ تغییراتی کرده است.
از همین رو تعلیق جلو به صورت مک فرســون جناقی تعریف شده که برای افزایش ایمنی به سامانه آنتی رول بار نیز مجهز شده است.
تعلیق عقب شامل فنرپیچ های میله ای تقویت شــده و خفه کن های عمودی است.
تست خودرو
تست خودرو در شمالغربی تهران آغاز شد.
در این شرایط خودرو از نظر فرمانپذیری در جادههای پر پیچ وخم با شیب زیاد، مورد بررسی قرار گرفت.
در این شرایط موتور خودرو هماهنگی مناسبی با گیربکس داشت.
و همچنین خودرو فرمانپذیری مناسبی در گذر از پیچها با سرعت زیاد، در سرازیریها از خود نشان داد.
البته بهدلیل انتقال قدرت به چرخهای جلو و نوع طراحی خودرو، در سرعتهای زیاد و در پیچهای تند پشت خودرو کمی سر می خورد.
که برای چنین خودرویی طبیعی است.
در مجموع اگر فرمانپذری این خودرو را بخواهیم بررسی کنیم، میتوان گفت فرمانپذیری این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ بسیار بهتر است.
و احساس نبود تعادل در پیچهای تند که در هنگام رانندگی با پژو ۲۰۶ احساس می شود، در این خودرو بهصورت بحرانی حس نمی شود.
البته همچنان باید دقت کنیم که در زمان رانندگی با این خودرو در پیچهای تند، سوار یک خودرو طراحی شده توسط یک شرکت فرانسوی هستیم.
هندلینگ این خودرو در هر حال از محصولات هاچبک خودرو سازان آلمانی مانند اپل کورسا کمتر است.
لیز خودرن چرخ عقب ساندرو در پیچهای تند بیشتر از خودرویی مانند اپل کورسا حس میشود.
در زمینه سیستم تعلیق، ساندرو با وجود گذر از سرعت گیرهای معمول تهران، تا حدودی نرم عمل کــرده و تکانهای ناگهانی را به اتاق وارد نمی کند.
ضمن اینکه میتواند ضربههای آسفالت مخملی شهر را به خوبی در خود جذب کند.
در سرعتهای زیاد خودرو تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حس پایداری خوبی به راننده انتقال میدهد.
این در حالی است که اگر سوار پژو ۲۰۶ شده باشید و سرعت خودرو به بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت برسد، کاملا نبود تعادل در خودرو را حس می کنید.
عملکرد موتور ساندرو
در برخورد با پستی و بلندیهای خیابان هم حس سواری با ساندرو بسیار بهتر از پژو ۲۰۶ است.
نرمی ساندرو را در گذر از خیابان میتوان با خودرویی مانند دوو سیلو در بازار ایران مقایسه کرد.
در زمینه موتور و کشش موتور هم، قدرت کافی بنظر میرسد و نیازهای راننده را میتواند برای چنین خودرویی تامین کند.
خودرو حتی در بحرانیترین حالت یعنی قرارگیری در ترافیک طولانی مدت در شیب های تند با کولر روشن هم دچار مشکل اساسی نشد و هیچگاه دمای آب موتور به درجه بحرانی نرسید.
اتفاقی که برای پژو ۲۰۶ در ترافیک های تهران با کولر روشن بسیار دیده می شود.
خودرو حتی با کولر روشن و در شیبهای تند هم عملکرد مناسبی از خود نشان میداد.
اگر بخواهیم بیشــتر به رفتارهای اتومبیل در طول گذر از راههای شــهری بپردازیــم، باید به گیربکس بسیار خوب ساندرو اشاره کرد.
این گیربکس در مقایســه با گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ برتری کامل را در زمینه زمان و نحوه تعویض دنده دارد.
گیربکس خودرو
بیشتر مالکان پژو ۲۰۶ اتوماتیک از ضربههــای شدید در زمان تعویــض دندهها خصوصا هنگام کم کردن دندهها گلایه دارند.
این ضربهها به گونهای اســت که گویی اتومبیلی از پشــت به خودروی شــما برخورد کرده.
اما در ساندرو این مورد رخ نمیدهد.
گیربکس این خــودرو تیپ ترونیک اســت به این معنــی که راننده امــکان تعویض دنــده را بهصورت دســتی نیز دارد.
هر چند در هنگام انتخاب تعویض دســتی، در زمــان رســیدن دور موتور به محدوده غیرمجاز دنده بهطور خودکار عوض می شــوند.
ولی با انتخاب این گزینه میتوانید تا حدودی در عملکرد گیربکس دخالت کنید.
با استفاده از حالت تیپ ترونیک در زمان هایی که میخواهید دنده مناسب را به خودرو بدهید میتوانید در ســرازیریها تسلط بیشتری بر رفتار اتومبیل داشته باشید.
البته در هنگام ســبقت گیری در جادههای کوهســتانی نیز امــکان فــرار از موقعیتهای خطرنــاک را پیدا خواهید کرد.
ولی همچنان مکث کوتاهی که تقریبا در گیربکسهای تیپ ترونیک بین فشردن اهرم توسط راننده و تعویض دندهها وجود دارد، در ســاندرو هم دیده می شود.
اما در مجمــوع میتوان گیربکس ســاندرو را جزو نقاط قوت خودرو دانســت.
که برای شهر پر ترافیکی مانند تهران بسیار مناسب است.
گیربکس اتوماتیک جدید امکانی برای رانندگی اسپرت یا اقتصادی برای رانندگان دارد.
و در هر حالت براساس نیاز راننده زمان تعویض دنده و ضرایب آن تغییر میکند.
چنین موردی در گیربکس اتواتیک ساندرو وجود ندارد.
با این همه اگر راننده پدالگاز را تا انتها فشار دهد مدل تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک تغییر میکند.
و عملا گویی خودرو در حالت اسپرت به تعویض دنده میپردازد.
در این زمان صدای موتور به شدت تغییر کرده و خشن میشود و حس رانندگی اسپرتتری را به راننده میدهد.
البته در زمانهایی که از این روش استفاده نکنید، صدای موتور بسیار نرم و منطقی است.
و میزان نفوذ صدای موتور به داخل کابین هم کم است.
دیگر نتایج تست
یکی از نکات قوت ساندرو سیستم ترمز بسیار قابل اعتماد این خودرو است.
حتی در ترمز آنی در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، خودرو بهواسطه کمک گیری از سیستم abs با کمترین انحراف و کمترین طول خط ترمز متوقف میشود.
ایمنی این خودرو هم مشابه تندر ۹۰ سه ستاره ایمنی است و در خودرو دو کیسه هوا تعبیه شده است.
میزان مصرف سوخت خودرو توسط شرکت سازنده در سیکل ترکیبی ۸.۵ لیتر اعلام شده است.
البته در زمان تست نگارنده با توجه به گازهای نامتعارف برای تست خودرو و قرارگیری خودرو در ترافیکهای سنگین با کولر روشن، این میزان مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه گیری شد.
که این عدد برای یک خودرو اتوماتیک منطقی بنظر میرسد.
معمولا خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی یک تا ۱.۵ لیتر مصرف سوخت بیشتری دارند.
برای شتابگیری هم عدد اعلام شده توسط شرکت سازنده ۱۱.۵ برای شتاب صفر تا صد است.
این عدد توسط نگارنده با کولر روشن حدود ۱۴ ثانیه اندازه گیری شد.
در همین شرایط شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر هم ۶ ثانیه اندازه گیری شد.
این عدد برای یک خودرو اتواتیک شهری با کولر روشن عدد متوسطی محسوب میشود.
در کل میتوان گفت خودرو ساندرو با وجود اینکه به اندازه پژو ۲۰۶ زیبا نیست و به اندازه تندر ۹۰ اتوماتیک جادار نیست.
اما برای فردی به دنبال خودرو اتوماتیک هاچبک برای محیطهای شهری در ایران و از طرفی اهل سفر، ساندرو گزینه متوسطی بنظر میرسد.
البته اگر قیمت این خودرو ارزانتر بود یا نسل جدیدتر این خودرو در ایران عرضه میشد، مصرف کنندگان ایرانی میتوانستند گزینه بسیار منطقیتری را نسبت به آنچه هم اکنون دارند تجربه کنند.
بیشتر بخوانید: