رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر شرکت خودروسازی نتواند استاندارد تولیدات خود را با یورو۴ تطبیق دهد، شمارهگذاری این تولیدات ممنوع میشود.
بیت ران – مسعود زندی که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، به گزارش ایسنا با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا چند وجهی است و تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست، در مورد قوانین مصوب برای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: “سازمان حفاظت محیط زیست از انتهای سال ۷۹ طرح جامع کاهش آلودگی هوا را در هفت محور دنبال کرد. پس ازآن به دنبال بازنگری طرح جامع، در سال ۹۰ آییننامه جدیدی را مصوب کرد و در ادامه در سال ۹۳ راهکارهای کاهش آلودگی هوا تدوین شد.همچنین در سال ۹۵ در معاونت اجرایی ریاست جمهوری آییننامه مشخصی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد. در آخرین مرحله نیز قانون هوای پاک تدوین شد که تمام دستگاههایی که زمینه کیفیت هوا دخیل هستند، به نحوی وظایفی برای کاهش آلودگی هوا دارند.”
استانداردسازی خودروها برای کاهش آلودگی هوا
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: استانداردسازی خودروها از جمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است. در حال حاضر خودروها با استاندارد یورو ۴ تولید می شوند و اگر شرکتی نتواند استاندارد خود را با این شرایط تطبیق دهد، بهطور قطع مانع شمارهگذاری تولیدات آن خواهیم شد.
رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه درمصوباتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا داشتیم، بحث خودرو و استانداردسازی سوخت در اولویت کار قرار داشت، تاکید کرد: خودروها در کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید میشوند و سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید آنها نظارت مستقیم دارد. در شش ماه اول امسال حدود ۸۰۰ خودرو تحت تست آلایندگی قرار گرفتهاند که نشانه توجه خودروسازان نسبت به استانداردسازی است. این تستها گران هستند و برای هر خودرو تقریبا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. برای خودروهای وارداتی نیز سازوکاری را داریم تا نظارت کافی برای اطمینان از رعایت استاندارد انجام شود.
کیفیت بنزین قابل قبول است
زندی با بیان اینکه سوخت یکی از اصلیترین المانهای تاثیرگذار بر آلودگی هوا است،گفت: خوشبختانه وزارت نفت اقدامات خوبی برای استانداردسازی سوخت انجام داده و سوختی که در هشت کلانشهر توزیع میشود، استاندارد یورو ۴ دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم با همکاری وزارت نفت از جایگاههای توزیع سوخت نمونهبرداری و میزان بنزن، گوگرد و سایر عناصر سوخت را کنترل میکند. سوختی که در حال حاضر در هشت کلانشهر توزیع میشود، مناسب است و این اطمینان را برای ما ایجاد کرده که کیفیت سوخت یورو ۴ رعایت میشود و اگر گاهی موردی باشد که بعضی از پارامترها بیشتر از حد استاندارد باشد، قابل اغماض است چون سوخت شرایط خیلی خوبی پیدا کرده است.