اولین ها در اتومبیل سواری

از دست ندهید

دانستن درباره اولین ها در اتومبیل سواری نه تنها برای عاشقان صنعت خودرو که برای افزایش اطلاعات عمومی درباره مسیر پیشرفت زندگی شهری جذاب است.

بیت ران – امین آزاد: اولین ها همیشه جذاب هستنند. جذابیت اولین ها در اتومبیل سواری، برای خودرو دوستان دو چندان است.

رابطه هر روزه ما با خودرو و گره خوردن بخش زیادی از زندگی روزانه ما با خودرو جواب به سوالاتی مانند:

« اولین آمبولانس کی ابداع شد؟ اولین تصادف کی رخ داد؟ اولین گواهی نامه را چه کسی گرفت؟ اولین چراغ راهنمایی کی اختراع شد؟ اولین اتوبان کی ساخته شد؟» را جالب می کند.

پاسخ به این اولین ها وقتی جذاب تر می شود که رنگ و بوی ایرانی هم بگیرد؛

مثلا اولین گواهی نامه را چه کسی گرفت؟ کدام خیابان اول آسفالت شد؟

اولین گواهی نامه را کدام زن گرفت؟ اولین راننده تاکسی چه کسی بود؟ اولین ….

اگر می خواهید جواب این سوال ها درباره اولین ها در اتومبیل سواری را بدانید شاید خواندن گزارش زیر خالی از لطف نباشد.

اولین سازنده چرخ

در مورد سازنده چرخ در دنیا اطلاع دقیقی در دست نیست.

اما طبق آنچه در کتاب معتبر تاریخ ادیان توسط جان‌ناس نوشته شده، ظاهراً چرخ را دهقانی اهل چین، به نام «شن‌نونگ» اختراع کرده است.

او علاوه بر اختراع چرخ طرز ساخت ارابه گاوی و ده‌ها وسایل دیگر را به مردم نشان داد.

طولانی‌ترین خط ترمز

طویل‌ترین خط ترمز در جاده که در دنیا ثبت شده، مربوط به اتومبیل جگوار بوده است.

که توانست در سال ۱۹۶۰میلادی رکورد ۲۹۰ متر خط ترمز را برجا بگذارد.

ناگفته نماند این رکورد کاملاً غیرارادی بود و در یک حادثه رانندگی به وجود آمد.

قدیمی‌ترین راه شوسه

قدیمی‌ترین راه شوسه در جهان مربوط به ۳۶۰۰ سال قبل است.

عرض آن راه شوسه‌ای که بقایای آن در مصر توسط باستان‌شناسان کشف شد، دو کیلومتر بوده است.

باریک‌ترین خیابان

باریک‌ترین خیابان جهان در دهکده‌ای در ایتالیا قرار دارد و عرض آن از ۹۰ سانتیمتر تجاوز نمی‌کند!

آمبولانس

نخستین آمبولانس را «بارون دومینیک ژان لاری» جراح مخصوص ناپلئون ابداع کرد.

این آمبولانس نوعی ارابه ارتشی بود که به وسیله اسب کشیده می‌شد.

کارکنان ابزار لازم را برای کمک‌های اولیه با خود حمل می‌کردند.

از خدمات این گروه، برای نخستین‌بار طی عملیات جنگیِ ناپلئون بناپارت در ایتالیا استفاده شد.

اولین راه‌بندان‌های طولانی جهان

نخستین راه‌بندان‌های طولانی جهان، در شهر لندن و در کشور انگلستان رخ داد.

از میان این راه‌بندان‌ها دو مورد در ردیف قدیمی‌ترین‌ها ثبت شده است.

یکی مربوط به ۲۵ ژوئیه ۱۹۶۴ و دیگری مربوط به ۲۳ مه سال ۱۹۷۰ میلادی است.

اولین خطوط رنگی در جاده‌ها

اولین خط‌های زردرنگ که در وسط جاده‌ها کشیده شد، در سال ۱۹۵۵ میلادی مربوط به کشور سوئد بود.

این خطوط زردرنگ در سال ۱۹۶۷ به خطوط سفید تبدیل شدند.

اولین چراغ‌های راهنمایی

در ابتدا چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت چراغ‌های گازی بودند.

این چراغ ها رنگ‌های قرمز و سبز داشتند و شب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

برای اولین بار این چراغ‌ها در سال ۱۸۶۸ میلادی در میدان پارلمان لندن نصب شدند.

البته در آن زمان عدم استفاده از این چراغ‌ها تخلف محسوب نمی‌شد.

تا اینکه در سال ۱۹۳۰ میلادی لایحه‌ای به تصویب رسید که رعایت و توجه به این علائم را اجباری می‌کرد.

اولین ها در اتومبیل سواری

اولین پارکومترهای جهان

اولین پارکومترها در جهان در ۱۹ ژوئیه در منطقه تجاری شهر اوکلاهاما در آمریکا نصب شد.

و در سال ۱۹۵۸ برای نخستین‌بار در لندن مورد استفاده قرار گرفت.

مخترع دستگاه پارکومتر شخصی به نام «کارل مگی» آمریکایی بود.

اولین پنچرگیری

نخستین پنچرگیری اتومبیل در جهان که به‌طور رسمی در مورد لاستیک‌های بادی گزارش و ثبت شد در سال ۱۹۰۵ میلادی آن هم در اولین مسابقه اتومبیل‌رانی در شهر «اوورنی» انجام گرفت.

شرکت‌کننده‌ای به نام «تری» به علت استفاده از لاستیک‌های بادی در این مسابقه مجبور بود پس از هر بار دورزدن در میدان رقابت، لاستیک‌های خود را عوض کند.

و برای این کار احتیاج به دوازده نفر بود که اکنون این افراد به عنوان تیم «پیت‌استاپ» مشهور هستند.

بعدها در سال ۱۹۰۶ میلادی طوقه‌های جدانشدنی اختراع شد.

اولین کمربند ایمنی در جهان

اولین خودرویی که کمربند ایمنی استاندارد در آن نصب شد، خودرو «ولوو» در سال ۱۹۵۹ میلادی بود.

البته پیش از آن یعنی در سال ۱۹۵۰ نیز روی چند دستگاه از خودروهای فورد کمربندهای ایمنی نصب شده بود.

اما برای مدتی این کار به فراموشی سپرده شد تا دوباره با ولوو این عمل آغاز شد.

اولین خودرو نظامی جهان

نخستین وسیله نقلیه موتوری نظامی در جهان، یک خودروی بخار بود.

که در پاریس توسط ژوزف در سال ۱۷۶۹ ساخته شد.

این خودرو هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شود.

این اتومبیل حدود ۳.۵ تا چهار کیلومتر در ساعت سرعت داشته است و برای حمل توپ ساخته شده بود.

نخستین خودرو بنزین‌سوز

اولین خودروی بنزین‌سوز جهان توسط «فریدریش بنز» در سال ۱۸۸۵ میلادی ساخته شد.

این اتومبیل با موتور احتراقی تنها معادل پنج‌درصد از یک اسب‌بخار قدرت داشت.

اولین ها در اتومبیل سواری
تصویر ثبت اختراع بنز که برتا بنز اولین سفر را با آن انجام داد

اولین خدمات پس از فروش

در ۳۰ ژوئن ۱۹۳۰ میلادی، اولین خدمات پس از فروش خودرو توسط کمپانی دلاژ ارایه شد.

که اطلاع‌رسانی آن به شیوه‌ دادن آگهی در جراید برای محصولات این کمپانی انجام شد.

اتومبیل فاقد پلاک در جهان

تنها خودرویی که در دنیا می‌تواند به‌طور قانونی بدون پلاک تردد کند، خودروی ملکه انگلستان است.

اولین راننده جهان

اولین کسی که با یک اتومبیل مجهز به موتور احتراق داخلی بنزینی، اقدام به رانندگی کرد «برتا بنز» همسر کارل‌بنز بود.

اولین ها در اتومبیل سواری
کارل بنز و همسرش برتا بنز

 

اولین ها در اتومبیل سواری
برتا بنز اولین راننده جهان

اولین گواهینامه

هنری فورد در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۸۸۹ اولین گواهینامه رانندگی اتومبیل در جهان را بنا به اجازه‌ای که داشت، خودش به نام و امضای خود صادر کرد.

اولین کیلومترشمار خودرو

اولین کیلومترشمار واقعی اتومبیل روی نوعی از اتومبیل در سال ۱۹۰۸ نصب و سپس به بازار عرض شد.

اولین جایگاه سوخت

در گذشته دور، بنزین را داروخانه‌ها و رنگ‌فروشی‌ها عرضه می‌کردند.

ولی اولین پمپ‌بنزین‌های جهان به شکل امروزی در سال ۱۹۱۰ در آمریکا تاسیس شدند.

اولین خودروساز بزرگ

نخستین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان مخترعی است به نام «اولدز».

او در سال ۱۸۸۷میلادی موفق به ساخت اتومبیل با استفاده از نیروی بخار شد.

او در سال ۱۹۰۱میلادی با تولید ۱۵۰۰ دستگاه خودرو به نام «اولدزمبیل» لقب نخستین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان را به خود اختصاص داد.

اما در ایران

اولین مقررات عبور و مرور در ایران

نخستین مقررات عبور و مرور در ایران تحت عنوان نظام‌نامه تردد درشکه‌های عمومی به تصویب رسید.

و صاحبان آنها را ملزم به نصب پلاک و رعایت مقررات مربوطه می‌کرد.

براساس مقررات مذکور، هدایت‌کنندگان این درشکه‌ها باید گواهینامه‌ درشکه‌‌رانی می‌گرفتند.

اولین اتوبان در ایران

نخستین اتوبان ایران، اتوبان تهران – کرج بود.

کلنگ احداث این اتوبان در روز ۲۰ فروردین ۱۳۴۲ هجری‌شمسی به زمین زده شد.

اولین ها در اتومبیل سواری
جاده_چالوس_دهه_سی

اولین خیابان آسفالت در تهران

اولین خیابانی که در تهران آسفالت شد اطراف میدان توپخانه بود.

که به مناسبت ورود ملک فیصل پادشاه اول عراق پاکیزه شد.

این خیابان آسفالته از سرالماسیه یعنی در انتهای خیابان باب‌همایون آغاز و به میدان توپخانه و اطراف آن ختم می‌شد.

اولین ها در اتومبیل سواری
اولین ها در اتومبیل سواری

اولین کمیسیون تصادف در ایران

در ۲۳ مردادماه سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، اولین کمیسیون تصادفات در تهران تشکیل شد.

این کمیسیون توسط مامورین راهنمایی و رانندگی اجرا شد.

اولین ها در اتومبیل سواری
اولین ها در اتومبیل سواری

اولین اداره راهنمایی و رانندگی در ایران

در سال ۱۳۳۰ هجری قمری، در اداره پلیس، شعبه‌ای تشکیل شد و عده‌ای از پاسبان‌های کارکشته را برای این کار انتخاب کرد.

به این وسیله این اداره کنترل عبور و مرور را در دست گرفت.

مشخصه ماموران راهنمایی و رانندگی در آن زمان، بازوبندهای سفیدی بود که روی بازوی چپ می‌بستند.

شش سال بعد یعنی در سال ۱۳۳۶ اولین سازمان پلیس‌راه تاسیس شد.

این سازمان کنترل عبور‌ و مرور را در جاده‌ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها برعهده داشتند.

این سازمان در دهه ۱۳۳۰ زیرنظر شهربانی کشور اداره می‌شد.

اولین ها در اتومبیل سواری

اولین افسر آزمایش در ایران

اولین افسر آزمایش مهارت رانندگی که نام و امضایش در ذیل اوراق آزمایش رانندگی افراد ثبت می‌شد، یک شخص فرانسوی به نام «مسیو کلین» بود.

او در زمان قاجاریه فعالیت می‌کرد.

بعد از او شخصی به نام اصغرخان اشا به عنوان اولین متخصص نظمیه این کار را عهده‌دار شد.

و سال‌ها در این سمت باقی ماند و از افراد سرشناس و معروف زمان خود محسوب می‌شد.

اولین ها در اتومبیل سواری

اولین آیین‌نامه رانندگی در ایران

نخستین آیین‌نامه رانندگی در ایران توسط شخصی به نام «وستداهل» سوئدی تهیه و تنظیم شد.

او در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی ریاست نظمیه را هم عهده‌دار شد و ده سال در این سمت باقی ماند.

اولین طرح ترافیک

در سال ۱۳۸۲ هجری قمری با منع ورود چارپایان باربر به محوطه میدان ارگ تهران «باغ گلشن» اولین طرح ترافیک در ایران اجرا شد.

اولین دارنده گواهینامه زن

اولین زنی که در ایران گواهینامه رانندگی گرفت خانم جهانبانی بود.

او گواهینامه خود را در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی دریافت کرد.

اولین ها در اتومبیل سواری

اولین زن راننده تاکسی در ایران

اولین زن راننده تاکسی در ایران در بهار سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در تهران به نام «نرجس معرفت‌خواه» بود.

او ۵۰ سال داشت و سه ماه بعد از معرفی به عنوان راننده تاکسی فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین اداره راهنمایی و رانندگی در ایران

در سال ۱۳۰۰ هجری قمری در اداره پلیس انیفرمه مملکتی شعبه‌ای به نام «آلات ناقله» در خیابان باب‌همایون یا درب اندرون سابق تاسیس شد.

اولین چراغ‌های راهنمایی در ایران

نخستین چراغ راهنمایی ثابت در ایران در سال ۱۳۳۶ در باغ ملی و دروازه‌شمیران نصب شد.

پس از آن در پل امیربهادر، گمرک امیریه و تقاطع ولیعصر – سپه نیز چراغ نصب شد.

این چراغ ها با دستگاه کنترل از داخل کیوسک‌های راهنمایی کار می‌کرد.

اولین ها در اتومبیل سواری
از اولین گاراژهای ایران

اولین پلاک

اولین پلاک‌های وسایل نقلیه ایران در دوران صدارت وثوق‌الدوله یعنی در سال ۱۲۹۸ روی اتوبوس‌ها و گاری‌ها نصب شد.

اولین اتوبوس‌ساز و مینی‌بوس‌ساز ایرانی

تولید اتاق اتوبوس در ایران بین سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲ با ساخت اتوبوس سیمی شروع شد.

پس از آن در کارگاه‌های اتاق‌سازی و با استفاده از شاسی‌های کامیون‌های خارجی و با اسکلت چوبی و ورق‌کوبی انجام شد.

اولین ها در اتومبیل سواری
اولین گواهینامه در ایران

بیشتر بخوانید:

گفتگو با خسرو معتضد درباره ورود نخستین اتوموبیل ها به ایران

تاریخچه واردات خودرو در ایران با چه برندها و مدل هایی آغاز شد؟

تاریخ خودرو در ایران ؛ از سلیقه مظفرالدین شاه تا مینیاتوری که تیبا شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط