ام وی ام ایکس ۳۳ / MVM X33؛ هر چه درباره آن باید بدانید

از دست ندهید

چری تیگو ۳ که در ایران با کد X33 عرضه می‌شود، یکی از خودروهای پرفروش‌ چینی کشور است. در این مطلب، ام وی ام‌ X33 S اسپرت را ازنظر فنی بررسی می‌کنیم.

بیت ران -شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو در استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به‌کار کرد. چری اتوموبیل، هم‌اکنون رتبه‌ی دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ششصدهزار دستگاه در سال به‌خود اختصاص داده است.

پیش از هر چیز باید یادآوری کنیم خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه‌ی شرکت چری هستند و در کشور چین با همان نام چری شناخته می‌شوند. به‌نظر می‌رسد نام و لوگوی MVM صرفا به درخواست نماینده‌ی فروش این شرکت در ایران، روی بعضی خودروهای چری گذاشته شد. در تاریخ شرکت چری، MVM صرفا لقبی برای خودروی QQ3 است که در ایران با نام MVM110 می‌شناسیم.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

مدل های تیگو سه در ایران

واژه‌ی تیگو (Tiggo) در شرکت چری، مخصوص کراس‌اورهای این برند است. درواقع، اولین تیگو در بازار ایران X33 بود که هنوزهم از مهم‌ترین تولیدات چری است. این خودرو، سال ۲۰۰۵ رونمایی شد و همچنان با تکیه بر پلتفرم اولیه، پس از چند تغییرچهره تولید می‌شود. مدیران خودرو هر سه مدل تیگو ۳ را به ایران وارد کرده است.

این سه مدل عبارت‌اند از: مدل پایه و فیس‌لیفت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴. چری تیگو ۳ یا همان ام‌وی‌ام ایکس ۳۳، امروزه در چین، روسیه، اروگوئه، مصر، اندونزی و کرمان موتورایران تولید می‌شود. آخرین مدل این خودرو در ایران، کد X33 S اسپرت دارد تا متفاوت از مدل‌های قبلی تشخیص داده شود.

طراحی ظاهری و بدنه

افرادی که با نسخه‌های گذشته‌ی X33 آشنایی دارند، به‌سختی باور می‌کنند تمامی این مدل‌ها از سیزده سال قبل تاکنون، با پلتفرمی واحد تولید ‌شده‌اند. نمونه‌ی اولیه‌ طراحی ناهماهنگی با چراغ‌های بزرگ و ناخوشایند داشت؛ اما با فیس‌لیفت سال ۲۰۱۰ جذابیت بیشتری پیدا کرد. این محصول به‌لطف بازطراحی سال ۲۰۱۴ متحول شد و شبیه به خودروهای تغییر نسل یافته، جلوه‌ای تازه پیدا کرد.

 

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

مدل اسپرت تیگو ۳

از نمای روبه‌رو، چراغ‌های کشیده این خودرو با لامپ هالوژن در وسط جذابیت بیشتری درمقایسه‌با مدل‌های قبلی دارند. چراغ راهنمای کوچک و نارنجی‌رنگ در گوشه‌‌ی چراغ اصلی است که همراه‌با قطعاتی باریک و فلزی، حالت چشم و پلک را برای روشنایی خودرو تداعی می‌کند.

نوار LED روشنایی روز داخل سپر و کمی بالاتر از چراغ مه‌شکن قرار دارد. مشابه دیگر خودروهای گروه چری، X33 هم جلوپنجره‌ی ساده‌ای دارد که با زمینه‌ی سیاه و خطی افقی همراه‌با فلز کروم و نشان شرکت سازنده ارائه می‌شود. این خودرو فقط در ایران برند MVM دارد و در دیگر کشورها، با لوگوی شبیه به A مربوط به گروه چری تولید می‌شود.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

 

از نمای جانبی، تفاوت خاصی میان بدنه‌ی X33 S و مدل قبلی وجود ندارد؛ ولی به‌دلیل استفاده از ادوات فلزی روی درها، تشخیش مدل جدید از نسخه‌ی قدیمی امکان‌پذیر است. رینگ‌های X33 S نیز زیباتر شده‌اند و حالا خریدار می‌تواند از طرح اسپرت چرخ‌های آلومنیوم هفده اینچ استفاده کند. در نسخه‌ی اسپرت، ریل باربند هم ظریف‌تر شده؛ اما همچنان از آنتن کوسه‌ای خبری نیست و نمونه‌ی سنّتی با پوشش سیاه در انتهای سقف دیده می‌شود.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

مدل اولیه‌ی X33 به‌دلیل الگوبرداری واضح از کراس‌اورهای ژاپنی مثل تویوتا راو ۴ (نسل دوم و سوم) و سوزوکی گرند ویتارا، طراحی متناسبی در نمای پشت داشت. این خودرو برخلاف نمای روبه‌رو که در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییرات گسترده شده، تفاوت چشمگیری در نمای پشت مدل‌های مختلف ندارد.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

 

کراس‌اور تیگو ۳ با ابعادی به طول ۴۴۱۹ میلی‌متر و عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۵۱ ارائه می‌شود؛ در حالی‌که فاصله‌ی محورهای آن ۲۵۱۰ میلی‌متر است.

طراحی داخلی و کابین

مشابه نمای روبه‌رو، فضای داخلی X33 در مدل جدید تغییر کرده است. فرمان جدید با فریم فلزی و نمایشگر بزرگ‌تر همراه جایگاه ویژه در داشبورد و طراحی جدید برای مجرای خروجی هوا، به چشم می خورد. در مدل X33 S اسپرت که نسخه‌ای ویژه در بازار ایران محسوب می‌شود، ادوات سرخ‌رنگ در بعضی قسمت‌های داشبورد و پوشش داخلی درها دیده می‌شوند.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

 

در قسمت تهویه و دسته‌دنده‌، البته مشابهت زیادی با ادوات موجود در دیگر خودروهای چینی به‌چشم می‌خورد. این خودرو درکنار کلیدهای پلاستیکی و نسبتا ارزان‌قیمت، با قاب‌های فلزی و مواد سیاه‌رنگ شفاف (اصطلاحا پیانویی) سعی می‌کند اندکی حس لوکس برای سرنشین فراهم کند.

دراین خودرو  از مواد درجه‌ دو  برای داشبورد بهره گرفته شده و در قسمت‌های مختلف از پلاستیک سخت استفاده شده است.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

فرمان جدید

فرمان مدل X33 S اسپرت در مقایسه‌با نسخه‌های قبلی تغییر کرده است. در پنل پشت فرمان، عقربه‌های سرعت‌سنج و دور موتور با حالتی جدید ارائه می‌شوند که نمایی تخت دارد.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

در فضای عقب صندلی‌ها حالت تخته‌ای و صاف دارند که غیرارگونومیک (ناهماهنگ با بدن انسان) هستند و در سفرهای طولانی، تا حدودی خسته‌کننده خواهند بود. این خودرو با صندوق ۵۵۰ لیتر در حالت استاندارد ارائه می‌شود که البته با خواباندن صندلی‌های عقب افزایش پیدا می‌کند.

پیشرانه و شرایط فنی

کراس‌اور X33 در چین با پیشرانه‌ی ۱.۶لیتری فروش چشمگیری دارد. این مدل قدرت ۱۲۵ اسب‌بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر از ۳۹۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند که البته آمار جذابی برای کراس‌اوری با وزن خالص نزدیک به ۱۴۰۰ کیلوگرم به‌نظر نمی‌رسد. تاکنون در ایران، این مدل ارائه نشده است؛ اما باتوجه‌به افزایش قیمت ناشی از افت ارزش پول ملی ایران، ممکن است در فهرست شرکت مدیران خودرو قرار گیرد. مدل ۱.۶لیتری X33 با آپشن‌های کامل (تیپ لاکچری) در بازار جهانی حدود ۱۳هزار دلار قیمت دارد.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

مشابه سال‌های قبل، کراس‌اور پرفروش چری با پیشرانه‌ی دولیتری تنفس طبیعی در ایران فروخته می‌شود. این مدل قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه به‌همراه نهایت گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. کراس‌اور X33 با گیربکس اتوماتیک CVT و هفت‌سرعته (در حالت تعویض دستی) عرضه می‌شود که نتیجه‌ی آن، رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود ۱۴.۵ ثانیه است. نهایت سرعت خودرو با موتور دولیتری، ۱۷۰ کیلومتربرساعت و میانگین مصرف سوخت با بنزین معمولی ایران، نزدیک به دَه لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

امکانات رفاهی و ظاهری

مدل X33 S اسپرت کامل‌ترین نسخه از چری تیگو ۳ است. علاوه‌بر پیشرانه‌ی دولیتری و جعبه‌دنده‌ی خودکار، این خودرو در نمای بیرونی به قابلیت‌های ازاین‌دست مجهز است: ریل باربند، رینگ‌های اسپرت آلومینیوم هفده اینچ با لاستیک‌هایی به‌پهنای ۲۱۵ میلی‌متر، سانروف، بال عقب، نوار LED روشنایی روز، مه‌شکن، آینه‌بغل فلزی مجهز به راهنما و تنظیم برقی. در بعضی مدل‌ها، گرم‌کن داخل آینه‌بغل و بادگیر پنجره‌های جانبی نیز وجود دارد؛ اما تمامی نسخه‌ها آنتن سنّتی دارند و امکان ورود به خودرو با لمس انگشت روی دستگیره وجود ندارد.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

در نمای داخلی، X33 S اسپرت از این قابلیت‌ها برخوردار است: کروزکنترل، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی همراه‌با قابلیت تنظیم سیستم صوتی و کنترل ارتباط تلفنی، نمایشگر لمسی هشت اینچ، ناوبری ماهواره‌ای فارسی، چهار بلندگوی استریو، دوربین پارک، درگاه ورودی USB، سی‌دی و AUX، قابلیت اتصال به گوشی هوشمند ازطریق بلوتوث و برقراری ارتباط تلفنی.

این خودرو با پوشش چرم مصنوعی برای صندلی‌های و تودری‌ها ارائه می‌شود که البته در نسخه‌ی اسپرت، ترکیب رنگ سیاه و قرمز دارد. تنظیم صندلی در تمامی نسخه‌ها، غیرالکتریکی است تا در شش جهت برای راننده یا چهار جهت برای صندلی کنار (شاگرد) به‌صورت دستی انجام شود.

کامپیوتر سفری ازطریق نمایشگر پنل فرمان عمل می‌کند و نمایی مدرن در اندازه‌ی چهار اینچ دارد. اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، مسافت پیموده‌شده، بازماندن درها و حالت رانندگی، ازطریق این نمایشگر به راننده اطلاع‌رسانی می‌شوند. کراس‌اور X33 در مدل جدید، به تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک تک‌کانال بدون خروجی مجزا برای سرنشین عقب مجهز است.

تنظیمات برقی و گرم‌کن داخل صندلی، سقف پانورامیک، استارت دکمه‌ای، خروجی برق دوازده ولت، چراغ LED برای روشنایی عقب و تهویه‌ی مطبوع دوگانه امکاناتی هستند که در نسخه‌ی وارداتی X33 ارائه نمی‌شوند.

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

مشابه دیگر خودروهای ساخت چین، اطلاعات کاملی از آزمایش‌های تصادف و میزان ایمنی X33 S دردسترس نیست؛ اما با جست‌وجو در سایت‌های چینی متوجه شدیم مدل ۲۰۱۱ خودرو مذکور را بنیاد ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) آزمایش کرده و امتیاز ضعیف (دو ستاره ) به آن داده است.

بدنه‌ی X33 در قسمت سقف و درهای جلو استقامت کافی ندارد. خودرو آزمایش‌شده کاملا از مسیر مستقیم منحرف می‌شود و حتی چرخ‌های عقب همراه‌با بدنه از سطح زمین فاصله می‌گیرند.

کراس‌اور X33 با چهار کیسه‌ی هوا برای روبه‌رو و فضای جانبی سرنشینان جلو ارائه می‌شود. این خودرو کیسه هوای پرده‌ای ندارد و سرتاسری برای سرنشینان عقب است. به‌جز ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز در مواقغ اضطراری (EBD)، فناوری دیگری برای کنترل تعادل خودرو وجود ندارد.

کمبود آپشن‌هایی مثل فناوری حفظ خودرو در شیب (HCA) و نشان‌دهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها در X33 احساس می‌شود. این خودرو به حسگر عقب مجهز است؛ اما برای هشدار برخورد از نمای جلو و جوانب حسگری ندارد.

بررسی فنی و قیمت

X33 پرفروش‌ترین خودروی چینی در تاریخ ایران است. این محصول با سه چهره، سابقه‌ی حضور دَه‌ساله در بازار کشور دارد و محصولی شناخته‌شده محسوب می‌شود. هرچند مدل‌های قبلی X33 ظاهر جذاب یا امکانات فراتر از انتظار نداشتند، به‌دلیل قیمت مناسب و شرایط فروش اقساطی، به جذب مخاطب موفق شدند.

این موضوع در زمان نگارش مطلب و رشد خیره‌کننده‌ی نرخ دلار به ۱۴هزار تومان رنگ دیگری به خود گرفته و کراس‌اور محبوب چری را شرکت مدیران خودرو با قیمتی نزدیک به ۱۵۰میلیون تومان پیش‌فروش می‌کند. این درحالی است که سال گذشته، با پیش‌پرداخت ۳۰میلیون تومان یا مبلغ نقدی درحدود ۸۰میلیون تومان، امکان خرید X33 S اسپرت برای مصرف‌کننده ایرانی وجود داشت.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

میانگین مصرف سوخت این خودرو با پیشرانه‌ی دولیتری تنفس طبیعی در محدوده‌ی نُه تا دَه لیتر در صد کیلومتراست که مصرف بالایی بشمار می رود  و بیشتر از هایما S5 و هاوال H2 خواهد بود.

شتاب‌گیری X33 S مسلما با رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت در زمانی حدود چهارده ثانیه رضایت‌بخش نیست.

ازنظر آپشن‌های ظاهری و امکانات رفاهی، نمی‌توان نمره‌ی قابل قبولی  برای X33 S درنظر گرفت. البته، این شرایط کم‌وبیش برای تمامی خودروهای چینی در این محدوده‌ی قیمت وجود دارد. بهره‌گیری از نمایشگر لمسی هشت اینچ و کامپیوتر سفری، مهم‌ترین نکات مثبت این خودرو در بحث آپشن‌های رفاهی هستند؛ اما فقدان صندلی برقی، حسگر نزدیک‌شدن به اجسام از جلو و جوانب، تهویه‌ی مطبوع خودکار، کیسه هوای پرده‌ای و آنتن کوسه‌ای در تمامی نسخه‌های X33 S سؤال‌برانگیز است.

ازنظر فناوری‌های مربوط‌به سیستم‌های حفاظت رانندگی، به‌دلیل فقدان سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، هایما S5 و هاوال H2 برتر از X33 S هستند.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

این خودرو البته دودیفرانسیل نیست و به‌دلیل ضعف در امکاناتی مثل سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، مناسب سفرهای خارج جاده و طبیعت‌گردی نخواهد بود.

چنانچه تجربه‌ی رانندگی با سوزوکی ویتارا داشته باشید، متوجه خواهید شد تعادل X33 هنگام مانورهای ناگهانی راضی‌کننده نیست و امکان چرخش انتهای خودرو در سرعت‌های زیاد وجود دارد. البته، کیفیت سیستم تعلیق و تعادل این محصول برتری محسوسی درمقایسه‌با چانگان و لیفان ایجاد می‌کند؛ اما نیازمند احتیاط راننده است؛ چراکه بدون ESP و کنترل کشش ارائه می‌شود.

ام‌وی‌ام X33 S تا زمانی که ارزان‌تر از هایما S5 و هاوال H2 باشد، به‌دلیل قدرت بیشتر و ظاهر بهتر درمقایسه‌با لیفان X60 و چانگان XC35، پرتقاضا باقی خواهد ماند. البته، نباید فراموش کرد برچسب قیمتی ۱۵۰میلیون‌تومانی برای کراس‌اور کامپکت چینی هنوز برای خریدار ایرانی با درآمد کنونی پذیرفتنی نیست.

تجربه نشان داده حضور کوتاه‌مدت محصولی چینی در بازار ایران، به هزینه‌های سنگین تعمیر، کمبود لوازم یدکی، فقدان متخصص فنی و درنهایت، افت شدید قیمت در بازار دست دوم منجر خواهد شد.

ام وی ام ایکس 33 / MVM X33

بیشتر بخوانید:

سانگ‌یانگ تیوولی بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

سایپا ساینا بررسی شد؛ آیا ارزش خرید دارد؟

تجربه ۴۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی با دنا + آزمایش فنی و دوام

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط