بازار آمریکا برای وانت‌ها و جیپ

از دست ندهید

بررسی عملکرد بازار خودرو آمریکا نشان می‌دهد تنها دو وانت‌پیکاپ بزرگ آمریکایی و چند محصول جیپ موفق شده‌اند در اوضاع نابسامان فعلی رشد فروش را ادامه دهند.

بیت ران – ماه اکتبر بازار خودرو آمریکا تنها ۰٫۴درصد رشد کرد تا زمزمه‌ها درخصوص افت حجم سومین بازار بزرگ خودرو جهان در سال ۲۰۱۹ جدی‌تر از گذشته قوت گیرد. شانس وقوع این اتفاق در حالی روزبه روز افزایش می‌یابد که مجموع عملکرد ده ماهه صنعت خودرو آمریکا از رشد ۱٫۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ حکایت دارد ولی در ۵ ماهه اخیر بازار با سه افت نسبتا چشمگیر فروش روبرو بوده و آینده جنگ تجاری و افزایش قیمت بنزین هم این افت را تشدید نموده است.

همه عوامل باعث شده تا برخی بازیگر بزرگ سال ۲۰۱۸ را بازندگان اصلی این سال بنامیم و در کمال ناباوری جیپ را برنده بزرگ سال ۲۰۱۸ لقب دهیم. عرضه ۴محصول موفق رانگلر، کامپس، رنه‌گید و چروکی در کنار ادامه تولید گرند چروکی موجبات توفیق عجیبی را فراهم آورده که به رشد ۱۸٫۸ درصدی فروش جیپ در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ منجر شده گرچه تسلا هم توانسته تولید خود را در این سال ۲٫۵ برابر کند و تا اینجای سال بیش از ۱۳۴ هزار دستگاه خودرو به مشتریان پروپاقرصش تحویل دهد.

البته در بین خودروسازان و مدل‌های موفق بازار، همچنان برد با وانت‌پیکاپ‌‌های غول پیکر آمریکایی است که در ردیف اول تا سوم پرفروش‌ترین اتومبیل‌های بازار قرار دارند. فورد اف۱۵۰ به عنوان پرفروش‌ترین خودرو جهان، تا پایان ماه دهم حدود ۲ درصد رشد فروش داشته و بیش از ۷۴۹ هزار دستگاه فروش داشته گرچه در اکتبر حدود ۸درصد گاهش فروش را تجربه کرده که نشانه بدی برای ادامه رونق بازار آمریکا است.

آمار فروش بازار آمریکا

هرچقدر اف۱۵۰ وضعیت خوبی در این ۱۰ ماهه داشته، سیلواردو وانت پیکاپ قلدر شورولت با افت‌های ۱۷٫۱ و ۰٫۷ درصدی در طول اکتبر و مجموع ۱۰ ماهه توانسته تنها ۴۴۰۶۹ و ۴۶۸۴۷۲ دستگاه خودرو در این دو بازه زمانی به فروش برساند که این یکی هم نشانه‌ای منفی برای وضعیت بازار خودرو آمریکا در سال ۲۰۱۹ است.

در رده پایین‌تر از سیلورادو، این دوج رام جدید است که با رشدی آهسته و پیوسته می‌رود تا خود را تبدیل به دومین وانت‌پیکاپ فول سایز و پرفروش آمریکا و حتی جهان نماید. دوج رام که ماه اکتبر با رشدی ۱۱٫۳ درصدی بیش از ۴۹ هزار دستگاه فروش داشته در مجموع تا پایان ماه دهم با افزایشی ۱٫۴ درصدی مجموع فروش خود را به ۴۲۴۷۶۹ واحد رسانده است که عدد کم‌نظیری برای گروه فیات کریسلر است.

در رده‌های چهارم تا هشتم عمدتا رشد فروش را تجربه کرده‌اند. تویوتا راو۴، هوندا c-rv، نیسان ایکس تریل، تویوتا کمری و شورولت اکویناکس خوودروهایی هستند که با رشدهای منفی ۰٫۲، ۰٫۲، منفی ۸٫۴، ۲٫۵ و ۲ درصدی موفق به فروشی در محدوده ۲۵ تا ۳۴ هزار دستگاه شده‌اند. راو‌۴ که چهارمین اتومبیل پرفروش بازار آمریکا است البته در مجموع ۱۰ماهه فروش خود را به بیش از ۳۵۳ هزار دستگاه رسانده در حالی که نیسان ایکسل تریل و هوندا c-rv به ترتیب ۳۳۷ و ۳۰۵ هزار واحد فروش را تجربه کرده‌اند.

پشت سر این سه کراس‌اوور سدان محبوب تویوتا قرار دارد که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا هم‌اکنون، فروش خود را به حدود ۲۸۹ هزار دستگاه رسانده است. اکویناکس شاسی‌بلند شورولت هم مجموعا ۲۶۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

خودروهای پایین جدول

در رده‌های بعدی نهم تا پانزدهم هوندا اکورد، فورد اکسپلورر، تویوتا هایلندر، تویوتا تاکوما، فورد اسکیپ و تویوتا کورولا قرار دارند که به ترتیب در ده ماهه اخیر ۲۰۱۸ بین ۲۰۵ تا ۲۷۷ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

 

منبع: هفت صبح




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط