25.1 C
Tehran
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹

این خودروها را نخرید ایمن نیستند

از دست ندهید

تشکیل ستاد برای پاسخگویی به اعتراض مشتریان سایپا و ایران خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل ستادی در دو شرکت خودروسازی خبر داد که مسئولیت آن‌ها پاسخگویی...

با سریع‌ترین قطار های جهان آشنا شوید

در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ۱۰ تا از سریع‌ترین قطار های جهان بپردازیم. این قطارها اکثرا از انواع...

تعهد معوق دو خودروساز به ۳۰۰ هزار دستگاه رسید / سایپا رتبه یک را دارد

آمارها نشان می‌دهد ایران خودرو ۱۴۰ هزار خودرو و سایپا ۱۶۰ هزار خودرو را هنوز تحویل مشتریان نداده اند...

ایمن یا ناایمن مساله این است؛مساله ای که در خرید خودرو در ایران معمولا فراموش می شود.

بیت ران – امین آزاد: در ایران خودروهایی وجود دارند که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می برند و ایمن نیستند. این خودروها عملا به تابوت مرگ می مانند، اما حتی پلیس که بارها اعلام کرده بود ناامن ترین خودروهای ایران را معرفی می کنند تا کنون چنین آماری را منتشر نکرده است. هیچ کدام از موسسات تایید خودرو مانند موسسه استاندارد هم حاضر نیستند خودروهای نا امن را معرفی کنند.

پس با این سکوت خبری چگونه می توان فهمید کدام خودرو غیر ایمن است؟ آیا باز باید مانند خیلی امور دیگر که واقعیت ازمردم پنهان می شود، دست به دامن شایعات شد؟ سالانه در ایران بیش از 20 هزار نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان می دهند. به نظر بسیاری کارشناسان خودرو، ایمنی پایین نقش بالایی در این آمار دارد. طبق اصول حقوق مصرف کننده، حالا که پای جان مشتریان در بین است، آنان حق دارند بدانند خودروهای غیر ایمن کدامند. حقی که تا کنون بی پاسخ مانده است.

البته یک راه وجود دارد تا در این بی خبری سازمان های مسئول در ایران، بفهمیم کدام خودروها واقعا وضعیت بدی دارند.

 

*بدترین تست تصادف را کدام خودروها و چرا تجربه کرده اند؟

*ایمنی پراید از کجا به کجا رسید؟ +فیلم

*تست تصادف پراید

اتکا به تست خارجی ها

تمام خودروهای تولید شده در ایران به غیر از چند مدل وطنی پیش تر یا در اروپا یا در آمریکا تست تصادف شده اند و نمرات تست تصادف این خودروها هم اعلام شده است. در مورد خودروهای تولید شده در ایران مانند سمند و تیبا هم تست های تصادف این خودروها موجود است. با بررسی این تست ها می توان دریافت کدام خودروها در ایران غیر ایمن هستند.

نگاه به نتیجه تست بدترین خودروها در ایران واقعا ترسناک است. در تمام این خودروها سقف و ستون درها به شدت خم شده است. در چند مورد میله فرمان مانند نیزه ای به داخل بدن راننده رفته است. در موردی دیگر موتور و تجهیزات داخل کاپوت به داخل کابین آمده اند. مقایسه این خودروهای نا امن با نمونه های امن تولید شده در ایران مانند مگان و پژو 206 کاملا نشان می دهد در یک تصادف شدید قطعا اگر سوار این خودرو های نا امن باشید جان خود را از دست می دهید. در حالی که در خودروهای امنی مثل مگان یا پژو 206 شاید حتی سطح جراحت شما به آسیب شدید بدنی منجر نشود.

Mvm110

این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز است. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده است ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد. دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ، از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده؛ این امتیاز به خودی خود پایین است جالب آنکه یورو ان کپ اعلام کرده وضعیت ام وی ام 110 بسیار اسفبارتر از دوو ماتیز است. مقایسه تست تصادف دو خودرو هم این  عامل را به خوبی نشان می دهد.

در یک خودروی ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند. قسمت جلوی خودرو هم طوری باید مچاله شود که نیروی تصادف گرفته شود. اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودروی ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونه ای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند.

نگاه به تست تصادف ماتیز نشان می دهد که سقف و ستون خم شده اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای صدمه شدیدتری به سقف و ستون ها شده و در خودرو باز شده است. قطعات داخلی جلو هم صدمه شدید به سرنشینان می زند. به عنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته است. در مجموع می توان گفت خودروی ام وی ام به همراه پراید نا امن ترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند.

طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام، آسیب وارد شده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناک ترین وضعیت را دارد.

 زانتیا

زانتیا خودرویی است که پس از مدتی به دلیل نبود خودروی مناسب در بازار ایران به شدت مشتری پیدا کرد. این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود که تولید آن در اروپا تقریبا متوقف شده بود. زانتیا مابین سال 1993 تا 2001 در اروپا تولید شده که چندان موفق نبوده است. در میان تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیر گذار شد.

طبق بررسی موسسه یورو ان کپ این خودرو در تست تصادف در حدود دو ستاره ایمنی گرفته است که برای خودرویی با این سایز و در این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست.

شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش می دهد. خودرو از تصادف در کنار بسیار آسیب پذیر است و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد.

در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدود ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است. رقیب کنونی این خودرو در بازار ایران، خودروی مگان است. این خودرو نسبت به زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا می کند و نه ستون هایش دچار خمش شدید می شود. شاید اگر در تصادف با مگان شما دچار جراحات سطحی شوید، اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری خواهید شد.

پراید

 پراید یا همان مزدا 121 و فورد فستیوا 1985 در موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا تست شده است. طبق نتایج تست، این خودرو بدترین وضعیت ایمنی را در بین سواری های سایز کوچک دارا است. به همین دلیل بود که جلوی تولید این خودرو گرفته شد.

اصولا پراید در تست تصادف دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می شود. کابین سرنشینان تاب بر می دارد. در خودرو باز می شود و مواد داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می زند. جلوی خودرو هم درست جمع نمی شود و بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور هم در تصادف شدید وارد کابین می شود. به دلیل قدیمی بودن خودرو عکسی از تست تصادف آن در سایت موسسه ایمنی بزرگ راه های آمریکا در دست نیست. تنها در این سایت نتایج این تست تصادف آمده است؛ نتیجه تست تصادف زیر دو ستاره ایمنی عنوان شده است.

البته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید که با نام پلت فرم x100 تولید می کند این مشکلات حل شده است. گفته می شود ایمنی خودرو تا حد دو ستاره ایمنی بالا آمده است. البته تستی روی این خودرو توسط موسسات بی طرف انجام نشده است، با این همه اگر خودرو بتواند دو ستاره ایمنی بگیرد باز هم وضعیت ایمنی آن رضایت بخش نشده چون عملا دو ستاره عدد پایئنی است.

طبق اعلام شرکت سایپا، در پراید جدید داخل درها، کف خودرو و جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقه های جدید فلزی، تقویت شده است. بین کابین و کاپوت هم ورقه تقویت شده فلزی قرار گرفته است که اجزایی مانند موتور دیگر به داخل کابین پراید وارد نشوند. داخل داشبورد هم با یک سری لوله و گارد تقویت شده تا قطعات کاپوت وارد اتاق نشوند.

 تیبا  

خودروی تیبا به همراه سمند، دو خودرویی هستند که به دلیل بومی بودن توسط موسسات معتبر اروپایی و آمریکایی مورد بررسی قرار نگرفته اند. البته سمند در شرکت مایرا انگلستان تست تصادف شده است. که نتایج حاصل از تست تصادف و مشاهده فیلم این تست نشان می دهد این خودرو از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارد. کارشناسان عنوان می کنند این خودرو اگر در موسسه یورو ان کپ تست شود سه ستاره ایمنی می گیرد. خودرو تیبا که ترکیبی از پراید و ریو است هم مورد تست تصادف قرار گرفته است.

فیلم های تست تصادف این خودرو نشان می دهد، در خودرو در هنگام تست باز می شود و ستون ها و سقف هم تاب بر می دارد. این تست مشخص می کند که وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی بتواند دو ستاره ایمنی کسب کند. البته وضعیت ایمنی این خودرو از پراید بهتر به نظر می رسد.

 

 

 

 

 

 

10 دیدگاه

  1. دوست عزیز چرا اینگونه با جان مردم بازی میکنید اگر در این کشور قانون درست و درمانی بود به نطرم شما بخاطر نشر اکاذیبی که باعث مرگ مردم میشود باید محاکمه میشدید کدام کارشناسی گفته پژود۲۰۶ ایمن هست اونم با استانداردهای سال ۲۰۱۸ خودرویی که در دهه ۹۰ میلادی طراحی شده ؟؟؟ چه اسطوره ای داخلش دیدید یا چه نونی داخل داشبوردش پیدا کردید که در تمام مقالاتتان ازش دارین تعریف الکی میکنید

    خودویی که از ۷۰ کیلومتر که سرعتش رد میشه انگار سواره گهواره ننه بزرگ شدید و دیگه هیچ اعتبار و ایستایی روی جاده نداره هر ماه میدونید که چند دستگاه از این لگنهای مورد تعریف شما چپ میکنند بیایید تعمیرگاه صافکاری تا نشانتان بدهم که بیشترین واژگونی را چه خودریی داره

    شماها با چه رویی اینقدر از ۲۰۶ تعریف میکنید و اون رو در ردیف مگان قرار میدید
    مردم را مسخره کردید و به سخره گرفتید
    لابد کلی هم به ریش ملت میخندید حیا کنید و با جان و هستی مردم بازی نکنید واقعیت را بنویسید
    حتی اگر هیچ نظارتی هم نباشه و حتی اگر به خدا و انعکاس اعمال هم اعتقادی ندارید و هیچ مردانگی هم در نهادتان نیست حداقل بدانید که طبیعت هم که شده این زیانی را که با نوشنه هایتان به مردم بعلت فریب جوانهایشان میزنید حتما پایش را خواهید خورد
    بدون شک _ ۲۰۶ خودروی زیبایی هست دارای امنیت هست این چرت و پرتا را رها کنید و از خدا شرم داشته باشید مگر چه نونی از این راه میخورید که مردم را این چنین به اشتباهات مهلک می اندازید ؟؟؟

    • پژو ۲۰۶ در تست ایمنی یو رو ان کپ چهار ستاره ایمنی گرفته است و در میان خودروهایی که در ایران تولید می شوند بر اساس این گزارش وضعیت ایمنی مناسبی دارد مگان پنج ستاره گرفته و پژو ۲۰۶ چهار ستاره

      • بله ۲۰۶ تولید فرانسه را تست کرده که ۳۰۰ کیلو سرب تعادلی کفش داره، نه ۲۰۶ ایران که میل تعادل عقب و سرب کفش حذف شده

  2. سمند ایمن نیست.دیگه همه میدونن شعبه یورو انکپ تو انگلیس تستش کرد گفت یه ستاره هم نمیگیره.دیگه این برنامه تلویزیونی با میلیونها بیننده هست نمیتونید بزنید زیرش.یعنی از مراید بدتر هرچند یکی نیست سازمان تست گیرنده.یه ستاره هم با ارفاق نگرفت.اینا دیگه سرچم نمیخواد همه دیدن دیگه.سه ستاره سمند؟سمند سه ستاره داشت الان نصف کشورا دنیا صادر میشد

    • دوست عزیز .سمند تو تصادفات واقعی از کل ماشینهای ایرانی بهتر عمل میکنه.تست تصادف در موسسه یورو انکپ با سرعت 64کیلومتر در ساعت انجام میشه ولب تست سمند رو بخاطر تخریب و مسائل سیاسی با سرعت 85 کیلومتر انجام دادن.

  3. خیلی سخت نیست کافیه به نمایشگاه خودروهای تصادفی مراجعه کنید تا ببینیم کدوم خودروی ایرانی نا امن تره چون در ایرانیها ما خودروی امنی نداریم اگه تصادفات رو دنبال کنیم میبینم که پرایدهای جدید با وجود تقویت بدنه بدلیل ضعف نقطه جوشها در تصادفات آسیب بیشتری میبنند قسمتهایی از سقف و گلگیرهای عقب کاملا جدا میشه بحث خم شدن دیگه نیست بحث جدا شدن ورقهای ماشینه وضعیت ام وی ام ۱۱۰ ازین نظر باز بهتره پژوهای خانواده ۴۰۵ اعم از پارس یا ۴۰۵ هم که در بین صافکارها به پژو کاغذی معروف شده اند دو خودروی سمند بخاطر بدنه محکم تر و ۲۰۶ بخاطر شکل تخم مرغیش یکم وضعشون بهتره

  4. سلام خدمت آقای آزاد عزیز
    عکس و مطلبی که از سیتروئن زانتیا قرار دادید مربوط به فاز یک زانتیا (1997) هستش که تمامی زانتیا های داخل ایران فاز دو (1998)هستند که تغییراتی در قسمت شاسی سقف و ستون و ایربگ داشته لطفا مطلبی هم در مورد فاز دو زانتیا قرار دهید.
    ممنون

  5. سلام ، علیرغم اینکه به عنوان یک فعال رسانه ، همیشه مقالات شما در بیتران را دنبال و آنها را تحسین می کنم ولی متاسفانه این مطلبتان به ویژه در خصوص خودروهای ” به قول آقایان ملی” واقعا نیاز به ویرایش دارد. تشکر فراوان از زحمات بیدریغ شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فورد برانکو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛ فراتر از نوستالژی

فورد از شاسی بلند برانکو مدل ۲۰۲۱ رونمایی کرد. این خودرو توانایی بالایی در مسیرهای خارج جاده‌ای دارد و...
مدیر عامل مرکز تحقیقات خودروسازی سایپا:

موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است

مدیر عامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا اعلام کرد موتور سایپا شاهین ۱۵۰۰ سی سی توربوشارژ است. بیت ران - مدیر عامل مرکز...

موتور EF7 دنا و بررسی انواع ECU روی این...

موتور EF7 دنا از نگاه مردم و صاحبان شخصی این خودرو بررسی شده است. بیت ران -موتور EF7 دنا با ظرفیت 1.7 لیتر توان 115...

ایرباس A350 ؛ هواپیمای پهن پیکر ایرباس چه ویژگی‌هایی...

ایرباس با معرفی مدل A350 در سال ۲۰۰۵ وارد رقابت با بوئینگ ۷۸۷ شد. این هواپیمای پهن پیکر توانایی طی مسافت‌های طولانی را دارد. بیت...
جزئیات طرح پیش فروش سایپا؛

پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین...

جزئیات طرح جدید پیش فروش کوییک اس ، ساینا اس و شاهین ، سخ محصول جدید گروه خودروسازی سایپا اعلام شد. بیت ران - در...

پست‌های مرتبط