دانستن درباره اولین ها در اتومبیل سواری نه تنها برای عاشقان صنعت خودرو که برای افزایش اطلاعات عمومی درباره مسیر پیشرفت زندگی شهری جذاب است.
بیت ران – امین آزاد: اولین ها همیشه جذاب هستنند. جذابیت اولین ها در اتومبیل سواری، برای خودرو دوستان دو چندان است.
رابطه هر روزه ما با خودرو و گره خوردن بخش زیادی از زندگی روزانه ما با خودرو جواب به سوالاتی مانند:
« اولین آمبولانس کی ابداع شد؟ اولین تصادف کی رخ داد؟ اولین گواهی نامه را چه کسی گرفت؟ اولین چراغ راهنمایی کی اختراع شد؟ اولین اتوبان کی ساخته شد؟» را جالب می کند.
پاسخ به این اولین ها وقتی جذاب تر می شود که رنگ و بوی ایرانی هم بگیرد؛
مثلا اولین گواهی نامه را چه کسی گرفت؟ کدام خیابان اول آسفالت شد؟
اولین گواهی نامه را کدام زن گرفت؟ اولین راننده تاکسی چه کسی بود؟ اولین ….
اگر می خواهید جواب این سوال ها درباره اولین ها در اتومبیل سواری را بدانید شاید خواندن گزارش زیر خالی از لطف نباشد.
اولین سازنده چرخ
در مورد سازنده چرخ در دنیا اطلاع دقیقی در دست نیست.
اما طبق آنچه در کتاب معتبر تاریخ ادیان توسط جانناس نوشته شده، ظاهراً چرخ را دهقانی اهل چین، به نام «شننونگ» اختراع کرده است.
او علاوه بر اختراع چرخ طرز ساخت ارابه گاوی و دهها وسایل دیگر را به مردم نشان داد.
طولانیترین خط ترمز
طویلترین خط ترمز در جاده که در دنیا ثبت شده، مربوط به اتومبیل جگوار بوده است.
که توانست در سال 1960میلادی رکورد 290 متر خط ترمز را برجا بگذارد.
ناگفته نماند این رکورد کاملاً غیرارادی بود و در یک حادثه رانندگی به وجود آمد.
قدیمیترین راه شوسه
قدیمیترین راه شوسه در جهان مربوط به 3600 سال قبل است.
عرض آن راه شوسهای که بقایای آن در مصر توسط باستانشناسان کشف شد، دو کیلومتر بوده است.
باریکترین خیابان
باریکترین خیابان جهان در دهکدهای در ایتالیا قرار دارد و عرض آن از 90 سانتیمتر تجاوز نمیکند!
آمبولانس
نخستین آمبولانس را «بارون دومینیک ژان لاری» جراح مخصوص ناپلئون ابداع کرد.
این آمبولانس نوعی ارابه ارتشی بود که به وسیله اسب کشیده میشد.
کارکنان ابزار لازم را برای کمکهای اولیه با خود حمل میکردند.
از خدمات این گروه، برای نخستینبار طی عملیات جنگیِ ناپلئون بناپارت در ایتالیا استفاده شد.
اولین راهبندانهای طولانی جهان
نخستین راهبندانهای طولانی جهان، در شهر لندن و در کشور انگلستان رخ داد.
از میان این راهبندانها دو مورد در ردیف قدیمیترینها ثبت شده است.
یکی مربوط به 25 ژوئیه 1964 و دیگری مربوط به 23 مه سال 1970 میلادی است.
اولین خطوط رنگی در جادهها
اولین خطهای زردرنگ که در وسط جادهها کشیده شد، در سال 1955 میلادی مربوط به کشور سوئد بود.
این خطوط زردرنگ در سال 1967 به خطوط سفید تبدیل شدند.
اولین چراغهای راهنمایی
در ابتدا چراغهای راهنمایی و رانندگی به صورت چراغهای گازی بودند.
این چراغ ها رنگهای قرمز و سبز داشتند و شبها مورد استفاده قرار میگرفتند.
برای اولین بار این چراغها در سال 1868 میلادی در میدان پارلمان لندن نصب شدند.
البته در آن زمان عدم استفاده از این چراغها تخلف محسوب نمیشد.
تا اینکه در سال 1930 میلادی لایحهای به تصویب رسید که رعایت و توجه به این علائم را اجباری میکرد.
اولین پارکومترهای جهان
اولین پارکومترها در جهان در 19 ژوئیه در منطقه تجاری شهر اوکلاهاما در آمریکا نصب شد.
و در سال 1958 برای نخستینبار در لندن مورد استفاده قرار گرفت.
مخترع دستگاه پارکومتر شخصی به نام «کارل مگی» آمریکایی بود.
اولین پنچرگیری
نخستین پنچرگیری اتومبیل در جهان که بهطور رسمی در مورد لاستیکهای بادی گزارش و ثبت شد در سال 1905 میلادی آن هم در اولین مسابقه اتومبیلرانی در شهر «اوورنی» انجام گرفت.
شرکتکنندهای به نام «تری» به علت استفاده از لاستیکهای بادی در این مسابقه مجبور بود پس از هر بار دورزدن در میدان رقابت، لاستیکهای خود را عوض کند.
و برای این کار احتیاج به دوازده نفر بود که اکنون این افراد به عنوان تیم «پیتاستاپ» مشهور هستند.
بعدها در سال 1906 میلادی طوقههای جدانشدنی اختراع شد.
اولین کمربند ایمنی در جهان
اولین خودرویی که کمربند ایمنی استاندارد در آن نصب شد، خودرو «ولوو» در سال 1959 میلادی بود.
البته پیش از آن یعنی در سال 1950 نیز روی چند دستگاه از خودروهای فورد کمربندهای ایمنی نصب شده بود.
اما برای مدتی این کار به فراموشی سپرده شد تا دوباره با ولوو این عمل آغاز شد.
اولین خودرو نظامی جهان
نخستین وسیله نقلیه موتوری نظامی در جهان، یک خودروی بخار بود.
که در پاریس توسط ژوزف در سال 1769 ساخته شد.
این خودرو هماکنون در موزه نگهداری میشود.
این اتومبیل حدود 3.5 تا چهار کیلومتر در ساعت سرعت داشته است و برای حمل توپ ساخته شده بود.
نخستین خودرو بنزینسوز
اولین خودروی بنزینسوز جهان توسط «فریدریش بنز» در سال 1885 میلادی ساخته شد.
این اتومبیل با موتور احتراقی تنها معادل پنجدرصد از یک اسببخار قدرت داشت.
اولین خدمات پس از فروش
در 30 ژوئن 1930 میلادی، اولین خدمات پس از فروش خودرو توسط کمپانی دلاژ ارایه شد.
که اطلاعرسانی آن به شیوه دادن آگهی در جراید برای محصولات این کمپانی انجام شد.
اتومبیل فاقد پلاک در جهان
تنها خودرویی که در دنیا میتواند بهطور قانونی بدون پلاک تردد کند، خودروی ملکه انگلستان است.
اولین راننده جهان
اولین کسی که با یک اتومبیل مجهز به موتور احتراق داخلی بنزینی، اقدام به رانندگی کرد «برتا بنز» همسر کارلبنز بود.
اولین گواهینامه
هنری فورد در تاریخ 28 فوریه 1889 اولین گواهینامه رانندگی اتومبیل در جهان را بنا به اجازهای که داشت، خودش به نام و امضای خود صادر کرد.
اولین کیلومترشمار خودرو
اولین کیلومترشمار واقعی اتومبیل روی نوعی از اتومبیل در سال 1908 نصب و سپس به بازار عرض شد.
اولین جایگاه سوخت
در گذشته دور، بنزین را داروخانهها و رنگفروشیها عرضه میکردند.
ولی اولین پمپبنزینهای جهان به شکل امروزی در سال 1910 در آمریکا تاسیس شدند.
اولین خودروساز بزرگ
نخستین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان مخترعی است به نام «اولدز».
او در سال 1887میلادی موفق به ساخت اتومبیل با استفاده از نیروی بخار شد.
او در سال 1901میلادی با تولید 1500 دستگاه خودرو به نام «اولدزمبیل» لقب نخستین تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان را به خود اختصاص داد.
اما در ایران
اولین مقررات عبور و مرور در ایران
نخستین مقررات عبور و مرور در ایران تحت عنوان نظامنامه تردد درشکههای عمومی به تصویب رسید.
و صاحبان آنها را ملزم به نصب پلاک و رعایت مقررات مربوطه میکرد.
براساس مقررات مذکور، هدایتکنندگان این درشکهها باید گواهینامه درشکهرانی میگرفتند.
اولین اتوبان در ایران
نخستین اتوبان ایران، اتوبان تهران – کرج بود.
کلنگ احداث این اتوبان در روز 20 فروردین 1342 هجریشمسی به زمین زده شد.
اولین خیابان آسفالت در تهران
اولین خیابانی که در تهران آسفالت شد اطراف میدان توپخانه بود.
که به مناسبت ورود ملک فیصل پادشاه اول عراق پاکیزه شد.
این خیابان آسفالته از سرالماسیه یعنی در انتهای خیابان بابهمایون آغاز و به میدان توپخانه و اطراف آن ختم میشد.
اولین کمیسیون تصادف در ایران
در 23 مردادماه سال 1305 هجری شمسی، اولین کمیسیون تصادفات در تهران تشکیل شد.
این کمیسیون توسط مامورین راهنمایی و رانندگی اجرا شد.
اولین اداره راهنمایی و رانندگی در ایران
در سال 1330 هجری قمری، در اداره پلیس، شعبهای تشکیل شد و عدهای از پاسبانهای کارکشته را برای این کار انتخاب کرد.
به این وسیله این اداره کنترل عبور و مرور را در دست گرفت.
مشخصه ماموران راهنمایی و رانندگی در آن زمان، بازوبندهای سفیدی بود که روی بازوی چپ میبستند.
شش سال بعد یعنی در سال 1336 اولین سازمان پلیسراه تاسیس شد.
این سازمان کنترل عبور و مرور را در جادهها تا شعاع 50 کیلومتری شهرها برعهده داشتند.
این سازمان در دهه 1330 زیرنظر شهربانی کشور اداره میشد.
اولین افسر آزمایش در ایران
اولین افسر آزمایش مهارت رانندگی که نام و امضایش در ذیل اوراق آزمایش رانندگی افراد ثبت میشد، یک شخص فرانسوی به نام «مسیو کلین» بود.
او در زمان قاجاریه فعالیت میکرد.
بعد از او شخصی به نام اصغرخان اشا به عنوان اولین متخصص نظمیه این کار را عهدهدار شد.
و سالها در این سمت باقی ماند و از افراد سرشناس و معروف زمان خود محسوب میشد.
اولین آییننامه رانندگی در ایران
نخستین آییننامه رانندگی در ایران توسط شخصی به نام «وستداهل» سوئدی تهیه و تنظیم شد.
او در سال 1291 هجری شمسی ریاست نظمیه را هم عهدهدار شد و ده سال در این سمت باقی ماند.
اولین طرح ترافیک
در سال 1382 هجری قمری با منع ورود چارپایان باربر به محوطه میدان ارگ تهران «باغ گلشن» اولین طرح ترافیک در ایران اجرا شد.
اولین دارنده گواهینامه زن
اولین زنی که در ایران گواهینامه رانندگی گرفت خانم جهانبانی بود.
او گواهینامه خود را در سال 1319 هجری شمسی دریافت کرد.
اولین زن راننده تاکسی در ایران
اولین زن راننده تاکسی در ایران در بهار سال 1347 هجری شمسی در تهران به نام «نرجس معرفتخواه» بود.
او 50 سال داشت و سه ماه بعد از معرفی به عنوان راننده تاکسی فعالیت خود را آغاز کرد.
اولین اداره راهنمایی و رانندگی در ایران
در سال 1300 هجری قمری در اداره پلیس انیفرمه مملکتی شعبهای به نام «آلات ناقله» در خیابان بابهمایون یا درب اندرون سابق تاسیس شد.
اولین چراغهای راهنمایی در ایران
نخستین چراغ راهنمایی ثابت در ایران در سال 1336 در باغ ملی و دروازهشمیران نصب شد.
پس از آن در پل امیربهادر، گمرک امیریه و تقاطع ولیعصر – سپه نیز چراغ نصب شد.
این چراغ ها با دستگاه کنترل از داخل کیوسکهای راهنمایی کار میکرد.
اولین پلاک
اولین پلاکهای وسایل نقلیه ایران در دوران صدارت وثوقالدوله یعنی در سال 1298 روی اتوبوسها و گاریها نصب شد.
اولین اتوبوسساز و مینیبوسساز ایرانی
تولید اتاق اتوبوس در ایران بین سالهای 1321 تا 1322 با ساخت اتوبوس سیمی شروع شد.
پس از آن در کارگاههای اتاقسازی و با استفاده از شاسیهای کامیونهای خارجی و با اسکلت چوبی و ورقکوبی انجام شد.
بیشتر بخوانید: