به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
بیت ران – محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش قیمت ارز، واردات قطعه برای وارد کنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.
وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.
عزیزی گفت: بیش از ۵۰ درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ، چینی است و آن ها را وارد می کنیم.
وی افزود: بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.
در این رابطه سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات به خبرگزاری صدا و سیما گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند، افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.
رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که ۵۰ میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.
وی گفت: همه این لوازم یدکی بطور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودروسازان هم احتکار کردند.