کارلوس گون زیر تیغ نیسان

از دست ندهید

بیت ران: کارلوس گون، در پی طرح اتهام تخلف مالی در ژاپن دستگیر شده است.

وی رئیس هیات مدیره نیسان و میتسوبشی،مدیرعامل رنو و مدیرکل اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی است .

این اتفاق کارشناس و تحلیلگران صنعت خودرو را در شوک فرو برده است. اتهامات وی به گفته برخی کارشناسان آنقدر بزرگ نیستند که کسی در این مقام را بر اساس آن بر کنار یا دستگیر کند.  دو احتمال وجود دارد یا  جرایم بیشتری در کار است که مشخص نشده است یا آنکه یک جنگ مدیریتی داخل گروه رنو نیسان و میتسوبیشی شکل گرفته است.

آنگونه که هیروتو سیاکاوا، مدیر اجرایی نیسان  گفته است کارلوس گون روز پنجشنبه بعد از ملاقاتی میان اعضای هیات مدیره اخراج خواهد شد.

وی متهم به تخلفات  مالی از جمله گزارش غلط میزان درآمد و استفاده شخصی از دارایی‌های نیسان ‌است.

کارلوس گون و گرگ کلی (عضو هیئت مدیره نیسان)، گزارش‌های مربوط به دارایی‌های خود را به‌طور دقیق و شفاف به بورس اوراق بهادار توکیو ارائه نکرده‌اند.

یک جنگ داخلی

از گفته های مدیر اجرایی نیسان بر می آید پای یک جنگ داخلی در میان است. هیروتو سیاکاوا درباره حس و حال خود به خبرنگاران توضیح داده که حسی آمیخته از خشم، ناامیدی و رنجش دارد. وقتی جزییات مشخص شود مردم هم احساسی مانند من خواهند داشت.

هیروتو سیاکاوا، مدیر اجرایی نیسان توضیح داده است :«کارلوس گون وگرگ کلی به وضوح سوء استفاده از شرکت را طراحی و مدیریت کرده‌اند احساس می‌کنم که اجازه دادن به افراد برای متمرکز کردن قدرت، اشتباه است. این اشتباه در مورد کارلوس گوسن هم اتفاق افتاد و سوء استفاده او طی مدت زمان طولانی ادامه داشت. به نظر می‌رسد که گوسن به گرگ کلی اجازه داده بود که کنترل عملیات داخلی شرکت را به دست بگیرد، زیرا که از حمایت مستقیم گوسن برخوردار بود.»

گویا تحقیقاتی که منجر به برکناری کارلوس گون و دستگیری او شده است منشا داخلی دارد. نیسان  اعلام کرده است  چند ماه است که در پی افشاگری یک منبع داخلی، تحقیقات درباره تخلفات مالی وی را دنبال می کند .

دشمنان گون

کارلوس گون داخل نیسان دشمنانی دارد. بخصوص افرادی با گرایش های ناسیونالیستی که مدیریت یک غیر ژاپنی را تحمل نمی کنند. البته این شاید تنها یک گمان باشد، چرا که وی به زندگی اشرافی و غرور در گرو رنو نیسان مشهور است. رسانه‌های ژاپن گزارش داده اند مجموع میزان درآمد گزارش نشده آقای گون به ۵ میلیارد ین در یک دوره ۵ ساله می‌رسد.

تابستان امسال سهام‌داران رنو با اکثریت ضعیفی تصویب کردند که پاداش پرداختی به کارلوس گوسن برای سال مالی ۲۰۱۷، معادل ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار آمریکا باشد. طبق اطلاعات اوراق بهادار ژاپن، گوسن در سال ۲۰۱۷ پاداشی معادل ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار از نیسان و ۲ میلیون ۲۰ هزار دلار از میتسوبیشی دریافت کرده است.

از سال ۲۰۱۰ شرکت‌های ژاپنی موظف شده‌اند حقوق مدیرانی را که بیش از ۱۰۰ میلیون ین در سال درآمد دارند گزارش بدهند.کارلوس گون گون هم‌زمان مدیر نیسان، و مدیرکل میتسوبیشی و رنو است و شرکت میتسوبیشی خبرداده قصد دارد او را برکنار کند.

این در حالی است که وی شرکت نیسان را از ورشکستگی نجات داده بود و شرکت رنو را به سود دهی رسانده است. وی در دو سال گذشته اصلاحات ساختاری زیادی را در میتسوبیشی شروع کرده بود. که اگر موفق می شد میتسوبیشی را به اوج بر گرداند احتمالا گروه رنو، نیسان و میتسوبیشی بزرگترین خودرو ساز جهان می شد و تویوتا و گروه فولکس واگن را از سر راه بر می داشت.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط