21.9 C
Tehran
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹

پکن-پاریس، رقابت 111 ساله

از دست ندهید

قیمت خودرو در بازار همانند هر کالای دیگر تابع عرضه و تقاضا است

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت خودرو در بازار همانند هر...

مهمترین رکورد شکنی های جهان خودرو در سال 2019؛ از سریعترین تا پرشتاب ترین

صنعت خودروسازی در حال تجربه کردن یک انقلاب عظیم است و طی چند سال اخیر رقابت سنگینی بین خودروهای...
گران ترین و ارزان ترین موتورسیکلت پلاک ملی

قیمت روز موتورسیکلت های ایرانی و خارجی + جدول قیمت و مدل

در آشفته بازار این روزها به قیمت روز انواع موتورسیکلت های ایرانی و خارجی می پردازیم. بیت ران - مجتبی...

بیت ران – محمد فتح اللهی: بسیاری از دوستداران مسابقات رالی، این رشته طاقت‌فرسا را با WRC یا همان رالی قهرمانی جهان می‌شناسند. اما بسیار قبل‌تر از اینکه WRC وجود داشته باشد، رقابت‌های دیگری در جهان وجود داشت که پکن–پاریس یکی از آنهاست.

 

استارت کار در 1907

همه چیز از ایده یک خبرنگار شروع شد که در مطلب خود نوشت «کسی علاقه دارد تابستان امسال با اتومبیل خود از پکن تا پاریس را رانندگی کند؟» همین جمله ساده زمینه یک رقابت 14995 کیلومتری را در 1907 آغاز کرد. چهل تیم برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کردند. اما تنها پنج تیم توانستند خود را به پکن برسانند.

حتی با وجود اینکه مسابقه از سوی کمیته برگزاری کنسل شده بود، اما شرکت‌کنندگان همچنان برای رسیدن به خط پایان راه را ادامه می‌دادند. هیچ قانونی برای برگزاری این رقابت وجود نداشت و البته هیچ نقشه‌ای هم برای مسیریابی در نظر گرفته نشده بود. تنها موردی که باعث می‌شد رانندگان در مسیر صحیح حرکت کنند، پست‌های تلگراف بود.

در هر اتومبیل یک خبرنگار وجود داشت که با رسیدن به این پست‌های تلگراف اخبار مسابقه را منتشر می‌کرد. برای سوخت‌رسانی به خودروهای شرکت‌کننده هم، از چند روز جلوتر شترهایی با بار بنزین در مسیر حرکت می‌کردند و شرکت‌کنندگان می‌توانستند سوخت مورد نیازشان را از این راه تأمین کنند. این مسابقه در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم دنیا آشنایی چندانی با اتومبیل نداشتند.

itala 7.5 لیتری که فقط 45 اسب‌بخار قدرت داشت، به عنوان اولین قهرمان این ماراتن شناخته شد. اسپایکر و کانتال (خودروساز فرانسوی که یک سال – از 1907 تا 1908 – فعالیت کرد و تنها سه‌چرخه می‌ساخت.) هم به طور غیر رسمی در رده‌های دوم و سوم حضور داشتند.

رقابت با اتومبیل قرضی

جالب است بدانید که راننده اسپایکر اتومبیل خود را قرض گرفته بود و هیچ پولی همراه خود نداشت. حتی پولی که برای تأمین سوخت نیاز داشت را هم از سایر شرکت‌کنندگان تهیه می‌کرد که البته بعدها دستگیر شد.

این رقابت برای بسیاری از اتومبیل‌ها دشوار بود. مسیرهایی که اتومبیل‌ها در آن حرکت می‌کردند، برای عبور اتومبیل ساخته نشده بود و به دلیل اینکه هیچ وسیله ارتباطی وجود نداشت حتی مکان‌یابی شرکت‌کنندگان هم عملاً امکان پذیر نبود. یکی از نمونه‌های بارز این مشکل برای راننده و سرنشین سه‌چرخه کانتال بوجود آمد.

زمانی که در صحرای گبی گیرافتادند و بسیار خوش‌شانس بودند که به وسیله افراد محلی زنده پیدا شدند. یکی از ارزشمندترین یادگارهای آن رقابت کتابی است که بارزینی (یکی از خبرنگاران) در سال 1908 منتشر کرد. این کتاب مملو از تصاویر دیدنی آن مسابقه تاریخی است.

به یاد گذشته

بعد از آن رقابت به یاد ماندنی، مسابقات زیادی برای یادبود آن در نظر گرفته شد. اما مهم‌ترین آنها در سال 2007 بود که صد سال پس از مسابقه 1907 برگزار شد. شرکت Endurance Rally Association به مدیریت فیلیپ یانگ تصمیم گرفت که برخلاف رالی‌های قبلی، همان مسیری را که خودروی ایتالا در آن به قهرمانی رسیده بود را دنبال کرده و طبق همان اصول 1907 مسابقه تازه‌ای را ترتیب دهد. از آنجایی که کشورمان هم جزئی از این مسیر رقابت محسوب می‌شد، فیلیپ یانگ برای تعیین مسیر در دی ماه سال 1388 به ایران سفر کرد و با همکاری کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیل‌رانی مسیر مسابقه در ایران از مرز ترکمنستان تا مرز ترکیه طراحی شد. البته رقابت نه در 2007 بلکه در 2010 برگزار شد و قدیمی‌ترین اتومبیل شرکت‌کننده هم یک مرسدس 1903 بود.

قرار بود تیمی هم از کشورمان در این رقابت مهم حضور داشته باشد که متأسفانه با وجود اینکه تمامی مراحل ثبت‌نام با موفقیت انجام شد، اما بعدها گفته شد که روسیه از صدور روادید به شرکت‌کنندگان ایرانی خودداری کرده است. پیکان صورتی رنگی که برای شرکت در این مسابقه آماده شده بود، هنوز هم در پیست اتومبیل‌رانی آزادی حضور دارد.

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

خودرو ویتنامی با پیشرانه جنرال موتورز

شاسی بلند ساخت ویتنام ؛ وین فست لوکس پرزیدنت رونمایی شد

شاسی بلند ساخت ویتنام خودرویی لوکس محصول وین فست با نام پرزیدنت است که با قیمت ۱۶۴ هزار دلار...

قیمت محصولات مدیران خودرو باز هم افزایش یافت +...

در حالی که قرار است طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت خودروها هر سه ماه یک‌بار (به صورت فصلی) به روز شوند، قیمت محصولات مدیران...

آئودی A3 اسپرت‌بک G-Tron گازسوز را بشناسید

آئودی A3 اسپرت‌بک G-Tron گازسوز معرفی شد و به این ترتیب ۶ سال پس از معرفی اولین A3 G-Tron وارد بازار خواهد شد. بیت ران...
پایان قیمت های نجومی قطر ایرویز

قیمت بلیت استانبول کاهش پیدا کرد + نرخ بلیت

قیمت بلیت استانبول به دلیل بازگشت ایرلاین های ایرانی به مسیر ترکیه و از شهرهای مختلف ایران کاهش پیدا کرده است. بیت ران - مقصود...
جزئیات ذخیره کردن سهمیه بنزین در کارت سوخت

واریز سهمیه بنزین مهر ماه

واریز سهمیه بنزین مهر ماه ساعت صفر بامداد سه‌شنبه، (یکم مهرماه) انجام می شود. بیت ران - ۶۰ لیتر سهمیه بنزین مهرماه خودروهای شخصی بدون...

پست‌های مرتبط