31.7 C
Tehran
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

پکن-پاریس، رقابت 111 ساله

از دست ندهید

شکایت های خودرویی 3 برابر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: تعداد شکایت های خودرویی مردم در سراسر کشور سال...

مرسدس بنز کلاس S ؛ یک استودیوی خودران

مرسدس بنز کلاس S از فن آوری هایی ویژه برای اولین بار در صنعت خودرو استفاده کرده است. بیت ران...

تسلا رودستر در نبرد با ابرخودروهای جهان؛ برنامه شکست مک‌لارن و فراری چیست؟

مدیرعامل شرکت تسلا می‌گوید تسلا رودستر ۲۰۲۰ می‌تواند ابرخودروهای قدرتمندی مانند مک‌لارن و فراری و سایر شرکت‌ها را شکست...

بیت ران – محمد فتح اللهی: بسیاری از دوستداران مسابقات رالی، این رشته طاقت‌فرسا را با WRC یا همان رالی قهرمانی جهان می‌شناسند. اما بسیار قبل‌تر از اینکه WRC وجود داشته باشد، رقابت‌های دیگری در جهان وجود داشت که پکن–پاریس یکی از آنهاست.

استارت کار در 1907

همه چیز از ایده یک خبرنگار شروع شد که در مطلب خود نوشت «کسی علاقه دارد تابستان امسال با اتومبیل خود از پکن تا پاریس را رانندگی کند؟» همین جمله ساده زمینه یک رقابت 14995 کیلومتری را در 1907 آغاز کرد. چهل تیم برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کردند. اما تنها پنج تیم توانستند خود را به پکن برسانند.

حتی با وجود اینکه مسابقه از سوی کمیته برگزاری کنسل شده بود، اما شرکت‌کنندگان همچنان برای رسیدن به خط پایان راه را ادامه می‌دادند. هیچ قانونی برای برگزاری این رقابت وجود نداشت و البته هیچ نقشه‌ای هم برای مسیریابی در نظر گرفته نشده بود. تنها موردی که باعث می‌شد رانندگان در مسیر صحیح حرکت کنند، پست‌های تلگراف بود.

در هر اتومبیل یک خبرنگار وجود داشت که با رسیدن به این پست‌های تلگراف اخبار مسابقه را منتشر می‌کرد. برای سوخت‌رسانی به خودروهای شرکت‌کننده هم، از چند روز جلوتر شترهایی با بار بنزین در مسیر حرکت می‌کردند و شرکت‌کنندگان می‌توانستند سوخت مورد نیازشان را از این راه تأمین کنند. این مسابقه در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم دنیا آشنایی چندانی با اتومبیل نداشتند.

itala 7.5 لیتری که فقط 45 اسب‌بخار قدرت داشت، به عنوان اولین قهرمان این ماراتن شناخته شد. اسپایکر و کانتال (خودروساز فرانسوی که یک سال – از 1907 تا 1908 – فعالیت کرد و تنها سه‌چرخه می‌ساخت.) هم به طور غیر رسمی در رده‌های دوم و سوم حضور داشتند.

رقابت با اتومبیل قرضی

جالب است بدانید که راننده اسپایکر اتومبیل خود را قرض گرفته بود و هیچ پولی همراه خود نداشت. حتی پولی که برای تأمین سوخت نیاز داشت را هم از سایر شرکت‌کنندگان تهیه می‌کرد که البته بعدها دستگیر شد.

این رقابت برای بسیاری از اتومبیل‌ها دشوار بود. مسیرهایی که اتومبیل‌ها در آن حرکت می‌کردند، برای عبور اتومبیل ساخته نشده بود و به دلیل اینکه هیچ وسیله ارتباطی وجود نداشت حتی مکان‌یابی شرکت‌کنندگان هم عملاً امکان پذیر نبود. یکی از نمونه‌های بارز این مشکل برای راننده و سرنشین سه‌چرخه کانتال بوجود آمد.

زمانی که در صحرای گبی گیرافتادند و بسیار خوش‌شانس بودند که به وسیله افراد محلی زنده پیدا شدند. یکی از ارزشمندترین یادگارهای آن رقابت کتابی است که بارزینی (یکی از خبرنگاران) در سال 1908 منتشر کرد. این کتاب مملو از تصاویر دیدنی آن مسابقه تاریخی است.

به یاد گذشته

بعد از آن رقابت به یاد ماندنی، مسابقات زیادی برای یادبود آن در نظر گرفته شد. اما مهم‌ترین آنها در سال 2007 بود که صد سال پس از مسابقه 1907 برگزار شد. شرکت Endurance Rally Association به مدیریت فیلیپ یانگ تصمیم گرفت که برخلاف رالی‌های قبلی، همان مسیری را که خودروی ایتالا در آن به قهرمانی رسیده بود را دنبال کرده و طبق همان اصول 1907 مسابقه تازه‌ای را ترتیب دهد. از آنجایی که کشورمان هم جزئی از این مسیر رقابت محسوب می‌شد، فیلیپ یانگ برای تعیین مسیر در دی ماه سال 1388 به ایران سفر کرد و با همکاری کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیل‌رانی مسیر مسابقه در ایران از مرز ترکمنستان تا مرز ترکیه طراحی شد. البته رقابت نه در 2007 بلکه در 2010 برگزار شد و قدیمی‌ترین اتومبیل شرکت‌کننده هم یک مرسدس 1903 بود.

قرار بود تیمی هم از کشورمان در این رقابت مهم حضور داشته باشد که متأسفانه با وجود اینکه تمامی مراحل ثبت‌نام با موفقیت انجام شد، اما بعدها گفته شد که روسیه از صدور روادید به شرکت‌کنندگان ایرانی خودداری کرده است. پیکان صورتی رنگی که برای شرکت در این مسابقه آماده شده بود، هنوز هم در پیست اتومبیل‌رانی آزادی حضور دارد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران...

تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک...

خودرو دنا توربو اسپرت پرشتاب‌ترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه می‌رود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟ بیت ران - امین...

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا 125 هم...

قیمت موتورسیکلت باز هم گران شد. طرح هوندا 125 به قیمت چهل و پنج میلیون تومان رسید. هوندا کلیک در ارزان ترین مدل 130...
بررسی فعالیت ۱۵ ساله خودروسازی کارمانیا

خودروسازی کارمانیا و خودروهای معرفی شده اما عرضه نشده...

خودروسازی کارمانیا احتمالاً رکورددار رونمایی از خودروهایی است که هیچ گاه عرضه نشدند. این خودروساز داخلی زمانی نماینده برند معتبر BYD در ایران بود....

عوارض آزادراه‌های کشور گران شد + جدول جدید نرخ...

بنابر اعلام مدیر کل بهره‌برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عوارض آزادراه‌های کشور گران شد. جدول جدید نرخ عوارض را در...

پست‌های مرتبط