موتور دیزل ایرانی در ابهام

از دست ندهید

خودرو خودران و هرآنچه لازم است درباره این فن‌آوری بدانیم

خودرو خودران یا Autonomous Vehicle که به اختصار AV نامیده می شود؛ خودروهایی هستند که خیلی وقت پیش از...

کامیون باری دیما چقدر ارزش خرید دارد؟

کامیون باری دیما محصول گروه خودروسازی مایان در حالی عرضه خواهد شد که هیچ کامیون باری جدیدی در کشور...

شرکت پارس خودرو جدیدترین وعده ها به مشتریان ساندرو را اعلام کرد ؛ همچنان انتظار

براساس اعلام شرکت پارس خودرو مشتریان در صورت تمایل به انتظار تا تولید مجدد محصولات رنو باید ۹ ماه...

بیت ران – امین آزاد: با توجه به قیمت بنزین و اختلاف نرخ آن با گازوئیل، این روزها اگر خودرویی با موتور دیزلی در ایران تولید شود، می تواند مشتریان زیادی داشته باشد.

شرکت ایران خودرو چندین سال است که در حال طراحی موتور دیزل سواری با نام EFD با حمایت وزارت نفت است.

موتور EFD موتوری 1.5 لیتری با گشتاور 256 نیوتون متر و قدرت 90کیلووات (120 اسب بخار) است. مصرف سوخت این موتور بر روی خودروی سمند سورن بین 5.2 تا 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر اندازه گیری شده است . بر روی این موتور توربوشارژ هندسه متغیر با خنک کن میانی نیز نصب شده است. خودروی سمند با این موتور می­تواند تا 205 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

بر اساس استراتژی جدید سوخت در ایران استفاده از موتورهای دیزلی بعد از موتورهای بنزینی برای خودروهای سواری در سبد سوختی کشور قرار گرفته است. برای همین با حمایت وزارت نفت موتور دیزلی با همکاری مشاوران آلمانی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ایپکو طراحی و نمونه های اولیه آن ساخته شده است.

در سبد سوختی که مصوب شده است حدود 23 درصد تولیدات داخل باید طی یک دوره مشخص گازوییل سوز شود. اولویت اول با بنزین است و اولویت دوم با گازوییل و در رتبه سوم سوخت گاز قرار دارد.

تاخیرهای مکرر در اجرا

براساس این طرح قرار بود موتور دیزلی ایرانی EFD از سال 92 به تولید انبوده برسد و روی خودروی سمند سورن قرار بگیرد. اما تاخیر در تولید انبوه، آینده این موتور را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

از سال­ ها قبل شماره­ گذاری و تولید خودرو­های دیزل سواری در کشور ممنوع بوده است. هر چند در زمینه رفع این محدودیت اقداماتی انجام گرفته اما تا به حال تغییری در روند شماره­ گذاری این خودرو ها دیده نشده است. با چنین پیش زمینه ای چه شد که طراحی و ساخت موتور دیزل در دستور کار قرار گرفت؟

ناکامی در گسترش خودروهای گاز سوز و استفاده همه گیر در اروپا از خودروهای دیزلی سواری برای کاهش سرانه مصرف سوخت، سبب شد وزارت نفت شروع به بازنگری در استراتژی سوخت کشور کند.

در موتور­های دیزل تا 30 درصد کاهش مصرف سوخت نسبت به موتور بنزینی با سطح فناوری مشابه دیده می شود. 50 درصد کاهش مونواکسید کربن و 30 درصد کاهش گاز دی­ اکسید­کربن هم از مزایای این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی در زمینه آلایندگی هوا است. این موتورها گشتاور بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. همچنین دوام و قابلیت اطمینان این موتورها هم بالاتر است.

استارت پروژه

بعد از امکان سنجی­ هایی که در وزارت نفت انجام شد، ایران خودرو هم درگیر این موضوع شد و در واقع بحث طراحی موتور ملی دیزل سواری از سال 1387 آغاز شد. استارت پروژه با حمایت وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی زده شد.

ابتدا در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ایپکو در یک پروژه کوچک به منظور مطالعات اولیه یک موتور فولکس واگن دیزلی روی خودروی سمند قرار گرفت. این طرح تنها یک ارزیابی اولیه بود. در ادامه موتور EFD با الگوبرداری از چندین موتور دیزلی روز دنیا بطور کامل و براساس اهداف عملکردی قابل رقابت با این موتورها طراحی شد.

براساس اعلام شرکت ایپکو، 70درصد اقداماتی که در توسعه موتور انجام گرفته مانند طراحی موتور در شرکت ایپکو رخ داده است و عمده استفاده از مشاوران آلمانی در زمینه توسعه احتراق بوده است. چرا که طرف ایرانی تجربه ه­ای در این زمینه برای موتورهای دیزل نداشته است. ولی در بقیه بخش­ ها ایپکو با توجه به تجربه طراحی موتور EF7 با دانش داخلی کار طراحی را انجام داده است.

اولین تجربه در ایران

طراحی خانواده موتور ملی اولین تجریه ایران در زمنیه طراحی موتور بود. در این طرح سه موتور با کمک مشاوران آلمانی طراحی شدند.

پس از طراحی موتور اول با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی و موتور 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور  EF7طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور avl اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7کاهش یافته تا حجم آن به 1.5 لیتر برسد. این موتور 120 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ یعنی با کاهش 200سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه(EF7)، قدرت این موتور 10 اسب بخار افزایش و مصرف‌آن 25 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

دلیل افزایش قدرت این موتور؛ پاشش سوخت با فشار بسیار بالا و توربو شارژ قوی آن است و دلیل کاهش مصرف سوخت نیز، راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به‌خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور که نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود 100 نیوتن متر بیشتر از موتور 1700 سی سی بنزینی است؛ یعنی با 200 سی‌سی کمتر در حجم موتور، 100نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

در مرحله اول توسعه، 22 موتور و 5 دستگاه خودرو به عنوان نمونه ساخته شد و آزمون­ های توسعه و دوام روی آن­ها انجام گرفت. تقریبا در حدود 1500 ساعت آزمون دوام با این موتور­ها انجام گرفته است.

خودرویی که موتور قرار است با آن معرفی شود محصول سمند سورن دیزلی است ولی این موتور قابلیت کاربرد برای پلتفرم­ های دیگر ایران خودرو و حتی پلت فرم­ های سایر خودروسازان را دارد.

ویژگی های موتور

موتور EFD می تواند سطح استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس کند اما با توجه به نیاز بازار در زمانی که این موتور عرضه می­ شود، استانداردش یورو4 خواهد بود ولی بعد­ها با ارتقا استاندارد ملی، استاندارد این موتور هم ارتقا پیدا خواهد کرد.

یکی از مشکلات تولید انبوه این پروژه تکنولوژی بالای ساخت قطعات این موتور است. قطعات نمونه های اولیه این موتور قبل از تحریم توسط سازندگان آلمانی ساخته شده بود اما بعد از تحریم تامین این قطعات با مشکل مواجه شدند.

مشکلی که برای موتور EF7 که در دست تولید بود هم رخ داد.

در سال 90 تحریم ها اقتصادی آغاز شد و با شروع تحریم ها شرکت های آلمانی از پروژه موتور ملی کنار کشیدند. این اتفاق سبب شد بسیاری از قطعات این موتور با قطعاتی تولید شود که هنوز دانش فنی آن کاملا در اختیار طرف ایرانی نبود، برای همین این موتور دچار خرابی های فراوارنی پس از تولید شد.

این موضوع در خصوص موتور EFD حادتر خواهد بود چرا که سطح تکنولوژی این خودرو بسیار بالاتر از موتور EF7 است.

یکی دیگر از مشکلات تولید انبوه موتور EFD نبود سوخت مناسب گازوئیل با استاندارد یورو 4 در ایران است.

شرکت ایپکو البته در این زمینه اعلام کرده است که این شرکت این پروژه را با حمایت وزارت نفت شروع کرده است و به موازات این پروژه در وزارت نفت بحث توسعه چندین پالایشگاه داخلی برای تولید گازوئیل یورو4 و بالاتر در دستور کار قرار گرفته است. این شرکت توضیح داده که آزمون­ های دوامی که روی موتورهای مرحله اول انجام گرفته با سوخت تولیدی با استاندارد یورو4 پالایشگاه تهران بوده است. هدف تولید این موتور برای بازار داخلی و بازار صادراتی است و به همین دلیل این موتور باید بتواند با سوخت داخلی هم خوانی داشته باشد.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد

FMC T5 فردا موتورز یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان در ایران قیمت دارد. خریداران این مبلغ را برای...
بررسی بازار خودرو؛

خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی...

قیمت خودروهای پرفروش باز هم گران شده است. خودورهای ایرانی روزی دو و نیم میلیون‌تومان و قیمت خودروهای چینی ۵ میلیون‌تومان افزایش داشته است. بیت...
مدیر عامل گروه بهمن در گفت و گو با بیت ران:

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار گفت. بیت...

بی وای دی ATTO3 ؛ ارزان‌ترین خودرو BYD در...

بی وای دی ATTO3 یکی از محصولات چینی است که در بازار اروپا عرضه می‌شود. اما ارزان‌ترین خودرو BYD در اروپا چه قیمت و...
بیت ران گزارش می‌دهد:

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ پیش...

خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته خواهند شد؟ کدام خودروها و از سوی چه شرکت‌هایی عرضه خواهند شد؟ جزئیات هزینه‌های گمرکی، سود فروشنده و...

پست‌های مرتبط