کن بلاک کیست و چه مسیری را تا موفقیت و شهرت طی کرده است؟
بیت ران – محمد فتح اللهی: اگر به اتومبیل و اتومبیلرانی علاقهمند باشید، حتماً نام او آشنا هستید.
با وجود اینکه سالهاست در رقابتهای رالی قهرمانی جهان شرکت میکند.
اما همه کن بلاک را با فیلمهای اتومبیلرانی جنجالیاش میشناسند.
ویدئوهای او تاکنون بیش از میلیونها بازدیدکننده داشته است.
وی همچنان در تلاش برای شگفت زده کردن علاقمندان به ماشین است.
دنیای رالی بلاک
کن بلاک در ۲۱ نوامبر ۱۹۶۷ در لانگبیچ کالیفرنیا به دنیا آمد.
قبل از رانندگی ورزشهای دیگری مثل اسکی با اسنوبورد، اسکیتبورد و موتورکراس را هم تجربه کرده بود.
اما شهرت بلاک زمانی به اوج رسید که در سال ۲۰۰۵ در رقابتهای رالی حاضر شد.
و توانست نظر تیم Vermont را به خود جلب کند. اولینبار رالی را پشت فرمان سوبارو ایمپرزا در برف تجربه کرد.
بعد از پنجبار حضور داشتن در میان پنج راننده برتر Group N و کسب مقام چهارمی در رالی قهرمانی ملی آمریکا اولین سال رالی خود را با کسب عنوان بهترین راننده تازهکار رالی در ایالات متحده تمام کرد.
در سال ۲۰۰۶ کمپانی سوبارو رسماً به عنوان اسپانسر با بلاک قرارداد امضاء کرد.
وی همراه با هم تیمیاش تراویس پاسترانا، Subaru Rally Team USA را تشکیل داد.
در سال ۲۰۰۷ دو رالی مکزیک و نیوزلند را پشتسر گذاشت و مجموعاً ۱۹ پودیوم و ۸ قهرمانی رالی را در رقابتهای مختلف را تجربه کرد.
در ۲۰۰۸ تنها در رالی قهرمانی جهان نیوزلند شرکت کرد که نتوانست به مقامی بهتر از سیام برسد.
و بیشتر در رقابتهای X Games حاضر بود. در ۲۰۰۹ تنها در برنامه تاپگیر دیده شد.
توجه ویژه به کن
جیمزمی مجری مشهور این برنامه برای دیدن سبک رانندگی بلاک به ایالات متحده سفر کرد.
می همراه با کِن در فرودگاه Inyokern کالیفرنیا فیلمی نمایشی به سبک جیمکنا ساخت.
این فیلم در قسمت سوم فصل ۱۳ تاپگیر به نمایش درآمد.
تیم رالی جهانی مانستر رسماً در ۲۰۱۰ بلاک را به عنوان راننده رسمی خود در WRC معرفی کرد و او بالاخره حضوری مداوم در این رقابتها داشت.
نتیجه این حضور کسب مقام نوزدهمی در ردهبندی پایانی فصل بود.
در رالی ۲۰۱۱ پرتغال بلاک تصادف سختی را پشتسر گذاشت و نتوانست این مسابقه را به اتمام برساند.
اما در مجموع فصل ۲۰۱۱ را با شرکت در هشت رقابت که بهترین نتایج آنها در رالیهای فرانسه و بریتانیا (به ترتیب با هشتمی و نهمی) بدست آمد به پایان برد و در جایگاه ۲۲ ردهبندی نهایی ایستاد.
دنیای جیمکنای بلاک
کن بلاک هم مانند بسیاری از ورزشکاران، به غیر از رشته اتومبیلرانی به سایر فعالیتهای روزمره و البته ورزشی خود نیز میپردازد.
بدونشک یکی از مهمترین عوامل شهرت بلاک مربوط به سری فیلمهای Gymkhana است که مهارت رانندگی او را به نمایش میگذارد.
کمپانی DC هم به عنوان اصلیترین حامی مالی این پروژهها همواره سهم خوبی از بازدید این سری فیلمها در رسانههای جهانی داشته است.
البته خود بلاک بعنوان یکی از اصلیترین افراد مدیریتی این کمپانی شناخته میشود.
و به نوعی به غیر از نمایش مهارتش در کنترل یک فورد فیستای ۶۵۰ اسببخاری توانسته به خوبی محصولات کمپانی خود را هم معرفی کند.
در سری پنجم Gymkhana کن خیابانهای سانفرانسیسکو را برای اجرای نمایشهای منحصربهفرد خود انتخاب کرد.
اگرچه به اعتقاد بسیاری این فیلم به جذابیت سریهای دوم و سوم نبود.
اما باز هم توانست رکوردهای بازدید در سایت یوبوک! را جابهجا کند.
بطوری که در ۲۴ساعت ۵.۱میلیون بازدید کننده داشت.
سری دوم که در سال ۲۰۰۹ به نمایش درآمده بود، به عنوان چهارمین ویدئو پربازدید سال شناخته شد.
بیشتر بخوانید:
آیرودینامیک خودروهای رالی چه راهی برای تکامل طی کرد؟
مسابقات رالی نسکار با خودروهای هیبریدی برگزار خواهد شد؟
رایکونن مرد یخی فنلاند چگونه پیست های اتومبیل رانی را فتح کرد؟
اولین خودروی الکتریکی رالی ؛ نسخهی الکتریکی اوپل کورسا Corsa-e
منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران