رایکونن مرد یخی فنلاند چگونه پیست های اتومبیل رانی را فتح کرد؟

از دست ندهید

به علت ظاهر سرد و بی‌احساسش به رایکونن مرد یخی فنلاند مشهور است.

بیت ران – محمد فتح اللهی: شاید به دلیل اینکه همیشه رانندگی را نه علاقه بلکه شغل خود می‌داند.

با اینکه در کنفرانس‌های خبری همیشه سرد با خبرنگاران برخورد می‌کند و یا زمانی که بر روی سکوی قهرمانی حضور دارد با کمترین احساسی قهرمانی خود را جشن می‌گیرد.

اما یکی از محبوب‌ترین رانندگان حاضر در دنیای فرمول‌یک امروزی است.

از کیمی ماتیاس رایکونن صحبت می‌کنیم.

مرد ۴۰ ساله‌ای که تیم فراری یکی از خاطره انگیزترین قهرمانی هایش را مدیون اوست.

از کارتینگ محلی تا گران‌ترین راننده فراری

دوران موفقیت رایکونن از ده سالگی شروع شد.

اولین رقابت حرفه‌ای خود را زمانی که هنوز کارتینگ‌سوار بود در موناکو انجام داد.

در حالیکه ۱۵ ساله بود در خط استارت حاضر شد.

در همان ابتدای اولین مسابقه بین‌المللی خود فرمان کارتینگش شکست، اما باز هم مسابقه را ادامه داد.

رقابت بعدی او در موناکو تاریخی بود.

در دور اول با حصارهای کناری پیست برخورد کرد و مجبور شد از کارت خود پیاده شده و دوباره آن را به پیست بازگرداند.

در شرایطی که مکانیکش تصور می‌کرد رایکونن دیگر از رقابت خارج شده است.

اما او با جدیت مسابقه را ادامه داد و در نهایت سوم شد.

پس از قهرمانی در فصل ۹۸ کارتینگ اروپا، یک‌سال بعد در سری اروپایی فرمولا‌سوپر A و فرمولافورد دوم شد.

در بیست سالگی در سری بریتانیایی فرمولارنو ۱۹۹۹ قهرمان شد.

در نتیجه این افتخارات، نظر پیتر سائوبر (مدیر تیم فرمول‌یک سائوبر) را به خود جلب کرد.

سائوبر این شانس را به کیمی جوان داد که در تست‌های پیست موجِلو حضور داشته باشد.

به این ترتیب توانست توانایی‌های خود را به مدیران دیگر تیم سائوبر هم نمایش دهد.

بعد از تست‌های دیگر ، رایکونن رسماً در ۲۰۰۱ به استخدام تیم سائوبر درآمد و در پایان فصل در رده دهم جای گرفت.

بعد از حضور موفقیت‌آمیز در سائوبر فصل بعد پشت‌ فرمان یکی از اتومبیل‌های مک‌لارن مرسدس دیده شد و تا سال ۲۰۰۶ با این تیم در گرندپری‌ها شرکت می‌کرد.

دو مقام نایب قهرمانی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵  نتیجه حضور ۵ ساله رایکونن در مک‌لارن بود.

 

رقیبی برای شوماخر

وی تا جایی پیش رفت که در بعضی مواقع رقابت را برای قهرمانانی چون آلونسو و شوماخر سخت کرده بود.

در گرندپری ۲۰۰۶ ایتالیا کمپانی فراری رسماً قرارداد سه ساله خود با رایکونن را آشکار کرد.

چندی بعد مشخص شد که رقم این قرارداد جنجالی ۵۱ میلیون دلار بوده تا رایکونن را گران‌ترین راننده تاریخ فراری تا آن زمان کند.

در فصل ۲۰۰۸، دستمزدش از فراری در ازای هر گرندپری سه میلیون دلار بود.

تا به این ترتیب در لیست معتبر اقتصادی فوربس بعد از تایگر وودز، دیوید بکهام، مایکل جردن و فیل میکلسون به عنوان پنجمین ورزشکار گران‌قیمت جهان شناخته شود.

این مقام را در فصل ۲۰۰۹ بعد از تایرگر وودز به دومی رساند.

اما حضور رایکونن در فراری به غیر از جنبه مادی آن، بعدهای دیگری نیز داشت.

فراری که رایکونن را جایگزین شوماخر افسانه‌ای کرده بود انتظار قهرمانی‌های مجدد داشت و رایکونن یک‌سال بعد از خداحافظی شوماخر فراری را به عنوان قهرمانی رساند.

کیمی در سال ۲۰۰۷ نه تنها قهرمانی تیمی جهان را به همراه فراری جشن گرفت، بلکه خود هم به عنوان راننده قهرمان سال شناخته شد تا این شادی دوچندان شود.

فصل بعد در ۲۰۰۸ این تیم ایتالیایی باز هم به عنوان قهرمانی جهان رسید.

که البته در این میان نباید از نقش فوق‌العاده فلیپه ماسا در آن فصل گذشت.

فراری که شیفته رانندگی آلونسو در رنو شده بود، برای جذب فرناندو یک‌سال زودتر از آنکه قرارداد رایکونن به پایان برسد آن را فسخ کرد.

کیمی در ازای فسخ قرارداد رقمی در حدود ۲۵ میلیون دلار از فراری درخواست کرد که البته کمپانی هم با کمال میل آن را پرداخت.

اما فراری با جذب فرناندو نه تنها به آرزوهای قهرمانی خود نرسید، بلکه حتی راننده خوبی مانند رایکونن را هم از دست داد.

راننده‌ای که به گفته شوماخر یکی از سریع‌ترین‌های تاریخ این رقابت‌هاست.

از فرمول‌یک تا رالی و نسکار!

بعد از فسخ این قرارداد، پیشنهادهای بسیاری به کیمی داده شد.

اما او دوست داشت در تیمی رانندگی کند که شانس قهرمانی مجدد را داشته باشد.

از آنجایی که همه تیم‌های مطرح آن سال‌ها قراردادهای طولانی مدتی با رانندگان خود داشتند، رایکونن به ناچار موقتاً از دنیای فرمول‌یک کناره‌گیری کرد.

اما این کناره‌گیری به منزله خداحافظی او از رشته اتومبیل‌رانی نبود.

بلکه در فصل بعدی WRC پشت‌فرمان سیتروئن C4 دیده شد و کمپانی ردبول به سرعت قرارداد اسپانسری خود را با او به امضاء رساند.

هیچ وقت حضور در رقابت‌های رالی جهانی را جدی نگرفت.

اما در دوسالی که در این رشته حضور داشت به مقام دهمی دست یافت.

رایکونن نسکار را هم در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد و یک‌بار در سری Truck این رقابت‌ها مسابقه داد.

حتی از رانندگی با پژو ۹۰۸ لمان هم نگذشت و رانندگی با این اتومبیل‌ را افتضاح توصیف کرد!

رایکونن در ادامه قراردادی دو ساله با تیم لوتوس‌رنو امضاء کرد و بار دیگر به دنیای فرمول‌یک بازگشت.

بازگشتی که بسیار موفقیت‌آمیزتر از بازگشت شوماخر به این رقابت‌ها بود.

البته تنها دلیل این موفقیت در اختیارداشتن اتومبیل بهتری در مقایسه با مرسدس شوماخر بود.

کیمی ۲۰۱۳ را هم با رویه ۲۰۱۲ در لوتوس ادامه داد و در اولین گرندپری فصل در استرالیا قهرمان شد.

و سه بار پیاپی در چین، بحرین و اسپانیا رقابت ها را در مقام دوم به پایان برد.

رایکونن در نهایت پس از گذراندن فراز و نشیب هایی به تیم سابق خود فراری بازگشت.

وی هم اکنون به عنوان راننده این تیم در رقابت ها شرکت می کند.

بیشتر_بخوانید:

آیرودینامیک خودروهای رالی چه راهی برای تکامل طی کرد؟

مسابقات رالی نسکار با خودروهای هیبریدی برگزار خواهد شد؟

اولین خودروی الکتریکی رالی ؛ نسخه‌ی الکتریکی اوپل کورسا Corsa-e

کن بلاک ؛ از رالی تا جیمکنا راهی پر سرعت به سوی شهرت و موفقیت

 

منبع: هفته نامه اتومبیل رونامه ایران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط