31.1 C
Tehran
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹

صاحب شرکت کولر ایران؛ پدربزرگم اولین سرویس مدارس را در ایران راه انداخت

از دست ندهید

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

روغن سوزی از مشکلات اصلی خودرو است که می تواند کارکرد موتور را دچار اختلال جدی کند. بیت ران -...

خودروهای 30 میلیون تومانی در بازار + جدول

خودروهای 30 میلیون تومانی در بازار شامل خودروهای دست دوم مدل سال های دهه هشتاد می شود. بیت ران -...

حادثه دوباره برای بوئینگ ۷۳۷

روز گذشته، ششم ماه ژوئن ۲۰۲۰ یک هواپیمای باری از نوع بوئینگ ۷۳۷ در آمریکا دچار حادثه شد. بیت ران-...

بیت ران – شبنم رحمتی: “بحث خودرو در خانواده ما جدید نیست و فکر می کنم کلا این مقوله بیشتر برمی گردد به فرم کاری که پدرهای خانواده دارند، اگر پدرها علاقمند یا دست اندرکار خودرو باشند، خود بخود این مسئله به فرزندان آنها هم تسری پیدا می کند.”

 

گمان ما هم این است که این گزاره صحیح است. در بیشتر موارد علایق پدر خانواده به فرزندان او ارث می رسد چه برسد به عشق و علاقه به ماشین که بیشتر پسران همینطوری هم عاشقش هستند. به هر روی، امیرحسین باقری صاحب دو خودرو کلاسیک فورد موستانگ کروک و فستبک و یک دستگاه خودرو کرایسلر مدل 1946 و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت کولر ایران، معتقد است این علاقه را نه تنها از پدر که از پدربزرگش به ارث برده است.

پدر بزرگ او، علی اکبر توسل باقری، از بنیانگذاران سرویس اتوبوسرانی ادارات و مدارس در ایران قبل از راه اندازی شرکت واحد بوده است. به گواه آنچه در پایگاه اینترنتی شرکت آنها منتشر شده “در سال 1319 هجری شمسی، همزمان با شروع توسعه و رشد شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، شرکت کولر ایران (شرکت اتوبوس رانی اتوتوکل سابق) توسط علی اکبر توسل باقری تاسیس شد. در ابتد او یک تنه با یک اتوبوس قدیمی در شهر کرج آغاز به کار کرد. اما رفته رفته با پشتکار و ابتکارهایش شرکت کوچک خود را به رشد قابل توجهی در سال های گذشته رساند. تا جایی که شرکت اتوتوکل به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین شرکت های حمل و نقل در سراسر ایران با داشتن سوابق درخشان، سرویس منظم، سریع و دقیق شناخته شد.

 

صنایع حمل و نقل ملی می شود

اواخر دهه 20 هجری شمسی، دولت وقت تصمیماتی را در جهت ملی شدن صنایع حمل و نقل داخل شهری اتخاذ کرد. در ادامه تغییر سیاست های دولت، شرکت اتوتوکل حقوق حمل و نقل داخل شهری خود را به مرور به شرکت اتوبوسرانی واحد واگذار کرد و فعالیت خود را در بخش های حومه و بین شهری تهران ادامه داد. در سال 1345 اتوتوکل با در اختیار داشتن 500 دستگاه اتوبوس نزدیک به 100,000 نفر از جمله کارگران، کارمندان و محصلین را در روز جابجا می‌ کرد.”

امیر حسین نوه اول و پسری این پدربزرگ است که همراه پدرش با گسترش دامنه فعالیت شرکت اتوتوکل توانستند اولین کارخانه تولید و مونتاژ کولر خودرو را در ایران راه اندازی کنند. او زاده و بزرگ شده محله یوسف آباد تهران است و در دانشگاه آزاد در پایتخت، بازرگانی خوانده است.

امیرحسین  53 ساله است و از وقتی پدرش کرایسلر را خرید علاقه او هم به ماشین های کلاسیک بیشتر شد. به گفته خودش از آنجا که خودرو جزو اولین تجهیزاتی بوده که وارد خانواده آنها شده است، نباید از تعدد یا تنوع ماشین های آنها تعجب کرد. او می گوید زمانی که برای خیلی از خانواده ها داشتن یا سوار شدن ماشین اولویت نبوده است، به دلیل پیشینه شغلی پدربزرگش داشتن ماشین های زیاد در خانواده آنها طبیعی جلوه می کرده است.

 

شروع جمع آوری کلاسیک ها

آنها کرایسلرشان را در سال های ابتدایی دهه 60 خریدند و بعدها بازسازیش کردند. از آن زمان تا اوایل دهه هشتاد شمسی ماشین کلاسیک دیگری نداشتند تا زمانی که امیر حسین با خرید اولین خودرو موستانگ که متعلق به سال 1965 است به قیمت 26 میلیون تومان و چند سال بعد با خرید دومین خودرو که مدل آن یکسال بالاتر است و به قیمت 35 میلیون تومان خریداری شد، مجددا و بطور جدی کار بازسازی خودرو های کلاسیک را شروع کرد.

او می گوید ماشین ها را تقریبا بازسازی شده خریده اما: ” نه بازسازی اصولی و اینکه فکر کنید قطعات فابریک ماشین سر جای خود بسته شده باشند.”  امیرحسین باقری می گوید: ” این روزها خیلی ها فکر می کنند بازسازی یعنی اینکه یکسری قطعه تعمیر شده و یا نو را روی ماشین بگذارند یا رنگش کنند و به اصطلاح دستی به سر و گوشش بکشند، اما در ایران تعداد کسانی که بازسازی واقعی انجام دهند و از علم روز این کار استفاده نمایند، به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد.”

او بخشی از کارهای بازسازی ماشینش را در کارگاه مهندسی شرکت خودش انجام داده است: ” به دلیل امکاناتی که خودمان در کارگاه داریم ترجیح دادم بخشی از کارها را خودمان انجام بدهیم. یکسری از قطعات را هم از طریق دوستانم از آمریکا آوردیم و کار رنگ را هم برادران بلوری انجام دادند.” او از نتیجه کار راضی است و می گوید: ” سعی کردیم شبیه نمونه اصلی شود.”

 

فراغتی که به ماشین بازی می گذرد

امیرحسین باقری می گوید که راننده خوبی است و خدا را شکر که تا حالا تصادف شدیدی نداشته. او برای تردد در شهر یک نیسان ماکسیما دارد و پنهان نمی کند که این ماشین بیشتر برای سفرهای خارج از شهر به درد می خورد و اگر قرار باشد برای تردد در پایتخت ماشینی خرید بهترین ماشین پیشنهادی او پژو 206 است که از همه ماشین های تولید داخل به استانداردهای جهانی نزدیک تر است.

همسر او علاقه ای به ماشین بازی ندارد اما: ” این موضوع را به شکل یک سرگرمی برای من پذیرفته است و تا جایی که به خانواده آسیبی نرساند اعتراضی نمی کند.” ماشین همسر او سوزوکی است.

نوه آقای علی اکبر توسل باقری، همه اوقات فراغتش را صرف ماشین می کند: ” اگر زود از شرکت برگردم کار بازسازی برخی از قطعات حساس خودرو را در خانه خودم انجام می دهم و این تنها سرگرمی من است. ” می گوید شاید باور نکنید خودروهای مدل و ماکت ماشین هایی که در کودکی هدیه گرفته ام را هنوز در کلکسیون شخصی خود دارم.

البته او نشریات و مجله های مربوط به خودرو را هم مطالعه می کند و خواننده دائمی روزنامه همشهری نیز هست. امیر حسین باقری اهل ورزش هم هست و بطور مستمر تمرینات هفتگی با وزنه را در برنامه خود دارد. دوست دارد در این گفتگو به نکته مهمی اشاره کند:” پدربزرگم هیچ وقت اهل دلالی و کارچاق کنی نبود. با اینکه در زمانه ای زندگی می کرد که اگر می خواست، می توانست از این طرق پول هنگفتی کسب کند. اما همیشه به فکر اشتغال زایی بود و دوست داشت چرخ های صنعت این کشور را کمی هل بدهد. از این لحاظ من خودم را خیلی مدیون طرز فکر او می دانم و به نوبه خودم سعی کردم راه او را ادامه بدهم.”

 

منبع: روزنامه شرق

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قطعات اسکوتر که باید چک شوند را بشناسید

روش نگهداری از اسکوتر ها + زمان سرویس دوره ای

حتما شما هم می دانید که تمامی وسایل نقلیه به نگهداری و سرویس های دوره ای نیازمندند. در این...

سورن سال و اخباری از تولید این محصول ایران...

مدیر پروژه خودروی سورن سال از آمادگی ایران خودرو برای تجاری سازی این محصول در یک ماه آینده خبر داد. بیت ران - اسفندیار نیک...
خودرو ویتنامی با پیشرانه جنرال موتورز

شاسی بلند ساخت ویتنام ؛ وین فست لوکس پرزیدنت...

شاسی بلند ساخت ویتنام خودرویی لوکس محصول وین فست با نام پرزیدنت است که با قیمت ۱۶۴ هزار دلار و پیشرانه ۴۲۰ اسب بخاری...

قیمت محصولات مدیران خودرو باز هم افزایش یافت +...

در حالی که قرار است طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت خودروها هر سه ماه یک‌بار (به صورت فصلی) به روز شوند، قیمت محصولات مدیران...

آئودی A3 اسپرت‌بک G-Tron گازسوز را بشناسید

آئودی A3 اسپرت‌بک G-Tron گازسوز معرفی شد و به این ترتیب ۶ سال پس از معرفی اولین A3 G-Tron وارد بازار خواهد شد. بیت ران...

پست‌های مرتبط