رایکونن مرد یخی فنلاند چگونه پیست های اتومبیل رانی را فتح کرد؟

از دست ندهید

شرکت زامیاد اعلام کرد:

تولید وانت پادراپلاس در شرکت زامیاد با 70 درصد داخلی سازی

بهره‌برداری از سه طرح استراتژیک توسعه‌ای و بهبود در فرآیند تولید شامل خط تولید وانت پادراپلاس در شرکت زامیاد...

لیست قیمت جدید ایران‌خودرو ویژه تیر ماه ۱۴۰۰ رسماً منتشر شد

لیست قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو ویژه تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شد. گروه صنعتی ایران خودرو در این لیست اقدام...

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

در این مقاله موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس می پردازیم تا با مزایا و معایب هرکدام آشنا شویم...

به علت ظاهر سرد و بی‌احساسش به رایکونن مرد یخی فنلاند مشهور است.

بیت ران – محمد فتح اللهی: شاید به دلیل اینکه همیشه رانندگی را نه علاقه بلکه شغل خود می‌داند.

با اینکه در کنفرانس‌های خبری همیشه سرد با خبرنگاران برخورد می‌کند و یا زمانی که بر روی سکوی قهرمانی حضور دارد با کمترین احساسی قهرمانی خود را جشن می‌گیرد.

اما یکی از محبوب‌ترین رانندگان حاضر در دنیای فرمول‌یک امروزی است.

از کیمی ماتیاس رایکونن صحبت می‌کنیم.

مرد 40 ساله‌ای که تیم فراری یکی از خاطره انگیزترین قهرمانی هایش را مدیون اوست.

از کارتینگ محلی تا گران‌ترین راننده فراری

دوران موفقیت رایکونن از ده سالگی شروع شد.

اولین رقابت حرفه‌ای خود را زمانی که هنوز کارتینگ‌سوار بود در موناکو انجام داد.

در حالیکه 15 ساله بود در خط استارت حاضر شد.

در همان ابتدای اولین مسابقه بین‌المللی خود فرمان کارتینگش شکست، اما باز هم مسابقه را ادامه داد.

رقابت بعدی او در موناکو تاریخی بود.

در دور اول با حصارهای کناری پیست برخورد کرد و مجبور شد از کارت خود پیاده شده و دوباره آن را به پیست بازگرداند.

در شرایطی که مکانیکش تصور می‌کرد رایکونن دیگر از رقابت خارج شده است.

اما او با جدیت مسابقه را ادامه داد و در نهایت سوم شد.

پس از قهرمانی در فصل 98 کارتینگ اروپا، یک‌سال بعد در سری اروپایی فرمولا‌سوپر A و فرمولافورد دوم شد.

در بیست سالگی در سری بریتانیایی فرمولارنو 1999 قهرمان شد.

در نتیجه این افتخارات، نظر پیتر سائوبر (مدیر تیم فرمول‌یک سائوبر) را به خود جلب کرد.

سائوبر این شانس را به کیمی جوان داد که در تست‌های پیست موجِلو حضور داشته باشد.

به این ترتیب توانست توانایی‌های خود را به مدیران دیگر تیم سائوبر هم نمایش دهد.

بعد از تست‌های دیگر ، رایکونن رسماً در 2001 به استخدام تیم سائوبر درآمد و در پایان فصل در رده دهم جای گرفت.

بعد از حضور موفقیت‌آمیز در سائوبر فصل بعد پشت‌ فرمان یکی از اتومبیل‌های مک‌لارن مرسدس دیده شد و تا سال 2006 با این تیم در گرندپری‌ها شرکت می‌کرد.

دو مقام نایب قهرمانی در سال‌های 2003 و 2005  نتیجه حضور 5 ساله رایکونن در مک‌لارن بود.

 

رقیبی برای شوماخر

وی تا جایی پیش رفت که در بعضی مواقع رقابت را برای قهرمانانی چون آلونسو و شوماخر سخت کرده بود.

در گرندپری 2006 ایتالیا کمپانی فراری رسماً قرارداد سه ساله خود با رایکونن را آشکار کرد.

چندی بعد مشخص شد که رقم این قرارداد جنجالی 51 میلیون دلار بوده تا رایکونن را گران‌ترین راننده تاریخ فراری تا آن زمان کند.

در فصل 2008، دستمزدش از فراری در ازای هر گرندپری سه میلیون دلار بود.

تا به این ترتیب در لیست معتبر اقتصادی فوربس بعد از تایگر وودز، دیوید بکهام، مایکل جردن و فیل میکلسون به عنوان پنجمین ورزشکار گران‌قیمت جهان شناخته شود.

این مقام را در فصل 2009 بعد از تایرگر وودز به دومی رساند.

اما حضور رایکونن در فراری به غیر از جنبه مادی آن، بعدهای دیگری نیز داشت.

فراری که رایکونن را جایگزین شوماخر افسانه‌ای کرده بود انتظار قهرمانی‌های مجدد داشت و رایکونن یک‌سال بعد از خداحافظی شوماخر فراری را به عنوان قهرمانی رساند.

کیمی در سال 2007 نه تنها قهرمانی تیمی جهان را به همراه فراری جشن گرفت، بلکه خود هم به عنوان راننده قهرمان سال شناخته شد تا این شادی دوچندان شود.

فصل بعد در 2008 این تیم ایتالیایی باز هم به عنوان قهرمانی جهان رسید.

که البته در این میان نباید از نقش فوق‌العاده فلیپه ماسا در آن فصل گذشت.

فراری که شیفته رانندگی آلونسو در رنو شده بود، برای جذب فرناندو یک‌سال زودتر از آنکه قرارداد رایکونن به پایان برسد آن را فسخ کرد.

کیمی در ازای فسخ قرارداد رقمی در حدود 25 میلیون دلار از فراری درخواست کرد که البته کمپانی هم با کمال میل آن را پرداخت.

اما فراری با جذب فرناندو نه تنها به آرزوهای قهرمانی خود نرسید، بلکه حتی راننده خوبی مانند رایکونن را هم از دست داد.

راننده‌ای که به گفته شوماخر یکی از سریع‌ترین‌های تاریخ این رقابت‌هاست.

از فرمول‌یک تا رالی و نسکار!

بعد از فسخ این قرارداد، پیشنهادهای بسیاری به کیمی داده شد.

اما او دوست داشت در تیمی رانندگی کند که شانس قهرمانی مجدد را داشته باشد.

از آنجایی که همه تیم‌های مطرح آن سال‌ها قراردادهای طولانی مدتی با رانندگان خود داشتند، رایکونن به ناچار موقتاً از دنیای فرمول‌یک کناره‌گیری کرد.

اما این کناره‌گیری به منزله خداحافظی او از رشته اتومبیل‌رانی نبود.

بلکه در فصل بعدی WRC پشت‌فرمان سیتروئن C4 دیده شد و کمپانی ردبول به سرعت قرارداد اسپانسری خود را با او به امضاء رساند.

هیچ وقت حضور در رقابت‌های رالی جهانی را جدی نگرفت.

اما در دوسالی که در این رشته حضور داشت به مقام دهمی دست یافت.

رایکونن نسکار را هم در سال 2011 تجربه کرد و یک‌بار در سری Truck این رقابت‌ها مسابقه داد.

حتی از رانندگی با پژو 908 لمان هم نگذشت و رانندگی با این اتومبیل‌ را افتضاح توصیف کرد!

رایکونن در ادامه قراردادی دو ساله با تیم لوتوس‌رنو امضاء کرد و بار دیگر به دنیای فرمول‌یک بازگشت.

بازگشتی که بسیار موفقیت‌آمیزتر از بازگشت شوماخر به این رقابت‌ها بود.

البته تنها دلیل این موفقیت در اختیارداشتن اتومبیل بهتری در مقایسه با مرسدس شوماخر بود.

کیمی 2013 را هم با رویه 2012 در لوتوس ادامه داد و در اولین گرندپری فصل در استرالیا قهرمان شد.

و سه بار پیاپی در چین، بحرین و اسپانیا رقابت ها را در مقام دوم به پایان برد.

رایکونن در نهایت پس از گذراندن فراز و نشیب هایی به تیم سابق خود فراری بازگشت.

وی هم اکنون به عنوان راننده این تیم در رقابت ها شرکت می کند.

بیشتر_بخوانید:

آیرودینامیک خودروهای رالی چه راهی برای تکامل طی کرد؟

مسابقات رالی نسکار با خودروهای هیبریدی برگزار خواهد شد؟

اولین خودروی الکتریکی رالی ؛ نسخه‌ی الکتریکی اوپل کورسا Corsa-e

کن بلاک ؛ از رالی تا جیمکنا راهی پر سرعت به سوی شهرت و موفقیت

 

منبع: هفته نامه اتومبیل رونامه ایران

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آخرین خبر از واردات خودرو ؛

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

در پی انتشار اخباری مبنی بر واردات لادا روسیه دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو توضیحاتی داد. وی همچنین از...

سهام پارس خودرو به صورت بلوکی واگذار می شود؛...

شرکت سایپا آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام شرکت پارس خودرو را منتشر کرده است. کدام شخص حقیقی یا حقوقی می تواند مالک بعدی...

کشنده پیلسان بررسی شد؛ چقدر ارزش خرید دارد؟

کشنده پیلسان با موتور و گیربکس ارتقا یافته قرار است وارد بازار شود. این کشنده تحت لیسانس شرکت مان چه مشخصات ظاهری و فنی...

آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون...

واردات کامیون شرایطی دارد که باعث شده است کامیون های وارد شده در گمرک کشور خاک بخورند. در آخرین اخبار شرط اسقاط کامیون گره...

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران خودروهای صفر کیلومتر بلافاصله نمی‌توانند...

پست‌های مرتبط