27.7 C
Tehran
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

رانا یا تیبا کدام برترند؟

از دست ندهید

بخشودگی جرائم ۱۰۰ درصدی بیمه شخص ثالث آغاز شد

به مناسبت ایام الله دهه فجر بیمه مرکزی به تمام شرکت های بیمه ابلاغ کرده است که جرایم بیمه...

مرسدس بنز کلاس A و B پلاگین هیبرید ؛ معرفی مشخصات فنی و ظاهری

مشخصات فنی و ظاهری مرسدس بنز کلاس A و B پلاگین هیبرید معرفی شدند. بیت ران - مرسدس بنز به‌تازگی دو...

کیا سورنتو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛همراه تصاویر خودرو

کیا از مدل ۲۰۲۱ کراس اوور سورنتو به طور رسمی رونمایی کرد. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری هیبریدی...

بیت ران – رانا یا تیبا ؟ تولید آزمایشی رانا چند ماه پس از تیبا آغاز شد.

هر دو خودرو پس از سمند پسوند ملی دارند.

دو خودرویی که با کمک مشاوران خارجی از ایتالیا، آلمان و انگلیس گرفته تا کره و چین طراحی و ساخته شده اند.

دو خودرویی که روی پلت فرم خودروهای قبلی ایران خودرو و سایپا یعنی پژو 206 و پراید و ریو طراحی شده اند.

هر دو نیز قیمتی نزدیک به هم دارند. اما رانا یا تیبا کدام خودرو در این بررسی برتر خواهند بود؟

بررسی دو خودروی رانا و تیبا

رانا همان خودرویی است که ابتدا قرار بود نام پیکان جدید را رویش بگذارند.

اما با برخی فشارها ابتدا اسم نوند و پس از آن رانا روی آن گذاشته شد.

در ابتدا قیمت فروش هر دو خودروی رانا و تیبا، قیمت پایه ای در حدود 11 میلیون تومان اعلام شد.

البته قیمت در بازار بیشتر از اعلام کارخانه بود، به ویژه در مورد رانا که خودرو از پلت فرم مشترکی با پژو 206 صندوقدار بهره می برد و قیافه بهتری هم نسبت به تیبا دارد.

پس گران تر بودن رانا نسبت به پژو 206 با همین توجیه در بازار مطرح شد.

رانا یا تیبا

تیبا که در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شده بود، بیشتر بر پایه ریو و پراید است.

و رانا بر پایه پژو 206 و کمی هم پژو 405 و سمند طراحی و تولید شد.

در طراحی بدنه  طراحان انگلیسی و ایتالیایی در دو خودرو مشاوره‌ داده‌اند.

هزینه طراحی و ساخت هر دو خودرو نیز نزدیک به هم و در حدود 120 میلیون دلار است.

مجید شیخانی قائم مقام پیشین ایران خودرو در سال ۱۳۸۹گفته بود باید 100 هزار دستگاه از رانا تولید شود تا هزینه طراحی آن بازگردد؛و قیمت تمام شده رانا  8.5 میلیون تومان است.

طراحی 

طراحی رانا ساده است و تا حدودی ایران‌خودرو سعی کرده در این خودرو سنت سورن را  دنبال کند.

جلوی خودرو شباهت زیادی به مدل‌های آن سال های آئودی دارد که گویی با طرح‌های پژو ترکیب شده است.

البته برخی نیز می گویند جلوی این خودرو بی شباهت به فیات پالیو نیست.

چرا که مشاوران ایتالیایی این خودرو را طراحی کرده اند.

از طرفی در طراحی بدنه رانا خطوط بدنه پژو 206 کاملا مشهود است.

به گونه ای که اگر دو دست را در عکس این خودرو روی صندوق عقب و داشبورد بگذارید کاملا پژو 206 را خواهید دید.

پس به نظر می رسد شرکت ایران خودرو با کمک مشاوران ایتالیایی تنها جلو و عقب خودرو را در بخش بدنه دوباره طراحی کرده است.

اما تیبا طراحی عجیبی در بین خودروهای ایرانی دارد.

برخی مانند علی رضا محمدزاده، کارشناس طراحی، به عنوان جشنواره خطوط از  آن یاد می‌کنند.

و معتقدند که سایپا در طراحی خطوط خودرو اغراق کرده است.

همچنین می گویند برخی خطوط بدنه با هم هماهنگی ندارند.

عده ای نیز این خودرو  را شبیه خودروهای لانچیای ایتالیایی می بینند.

جالب است این خودرو نیز بنابر اعلام رئیس مرکز تحقیقات سایپا با کمک مشاوران ایتالیایی طراحی شده است.

با این همه در یک کلام می‌توان گفت رانا ساده و زیبا و تیبا طراحی پیچیده ای دارد.

فرمان‌پذیری و تعادل

رانا از سیستم‌های فنربندی توسعه یافته پژو 206 بهره می‌برد به گونه‌ای که سیستم تعلیق عقب دوباره طراحی شده و به اصطلاح طراحی بومی تعلیق، در ایران است.

البته این سیستم با کمک مرکز طراحی پورشه توسعه یافته است.

طراحی بدنه خودرو نیز به گونه‌ای است که بطور مناسب به زمین می چسبد.

چرا که گرانیگاه‌های خودرو نزدیک به زمین است.

در تیبا از ترمز توسعه یافته پراید و سیستم فنر بندی ریو و فرمان توسعه یافته پراید بهره گرفته شده است.

و گرانیگاه و ارتفاع خودرو زیاد بالا است که سبب پایین آمدن تعادل خودرو می شود.

در مجموع فرمان پذیری رانا بهتر از تیبا است.

رانا یا تیبا

قوای محرکه

تا قبل از رونمایی تیبا قرار بود موتور رانا 1400 سی سی از خانواده موتور ملی باشد.

که با مرکز تحقیقات موتور آخن آلمان بصورت مشترک طراحی شده بود.

این موتور ۹۰ اسب‌بخار قدرت داشت.

اما پس از آنکه مشخص شد تیبا مجهز به موتور 80 اسب‌بخاری با حجم 1500 سی سی شده است، موتور رانا هم تغییر کرد.

موتور 1700 سی سی ملی با قدرت 110 اسب‌بخار روی رانا قرار گرفت.

در ادامه ماجرا این خودرو با موتور پژو 206 تیپ پنچ با قدرت 105 اسب بخار ارائه شد.

قرار بود پس از مدتی موتور 1.4 لیتری ملی نیز رویش قرار گیرد اتفاقی که رخ نداد .

موتور تیبا بر پایه موتور پراید است که محفظه احتراق آن کوچک شده و حجم موتور افزایش یافته تا راندمان موتور افزایش یابد.

عدد تراکم موتور 9.7 است که در موتور کنونی پراید حدود 8.5است. (عدد تراکم هرچه بیشتر باشد بازده بیشتر می شود.)

با این همه هنوز هم موتور تیبا موتور کندی محسوب می شود.

در زمینه موتور رانا یا تیبا ؟ می‌توان گفت که رانا سر تر از تیبا است.

 

رانا یا تیبا

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی میتسوبیشی میراژ در ایران

چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب

میتسوبیشی اوتلندر توسط بیت ران تست و بررسی شد ؛ آفرودِ مناسب شهر

 

4 دیدگاه

  1. این چه متنیه نوشتید کلی ایراد داره چند جا اسم ماشینارو جابجا نوشتیید اطلاعات موتور رانا هم که غلطه رانا اصلا موتور ملی روش نیست که نوشتید

    • دادش اطلاعات نداری حرف نزن
      قرار بود یک متور ملی کم حجم ساخته شود که۱۴۰۰ سیسی باشه
      روش بندازم ولی به دلایلی نشد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نسل جدید لوکس‌ترین بنز را بشناسید

نسل جدید لوکس‌ترین بنز معرفی شده است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. بیت ران - مرسدس - بنز...

تونل مانش ؛ ویژگی های بلندترین تونل زیر آبی...

تونل مانش که با نام های دیگری همچون تونل کانال یا تونل شانل هم شناخته می شود، عنوان طولانی ترین تونل زیر آبی جهان...

تاریخچه و مشخصات جنگنده سوپر اتاندارد + استفاده در...

جنگنده سوپر اتاندارد یک جنگنده فرانسوی ساخت شرکت داسو است که در جنگ‌های ایران و عراق و جنگ فالکلند نقش مهمی داشت. بیت ران -...
معرفی اسکوترهای بازار ایران و توانایی آنها

موتور سیکلت اسکوتر + معرفی انواع و راهنمای خرید...

آیا ترافیک شهری، هزینه بالای سوخت و استهلاک بالای اتومبیل، شما را هم به فکر خرید یک موتور سیکلت اسکوتر راحت و بی دردسر...

آشنایی با بمب هدایت شونده استورم بریکر (StormBreaker)

استورم بریکر بمبی هدایت شونده ساخت ریتون میسلز سیستمز است. این بمب تقریبا می تواند در هر شرایطی هدف خود را مورد اصابت قرار...

پست‌های مرتبط