یک ماشین باز واقعی ؛ توجه جوانان به محصولات GM ویرانگر است

از دست ندهید

یک ماشین باز واقعی ؛ از کودکی عاشق مکانیک بود و برای این عشق هزینه هایی به پدر خود تحمیل می کرد.

بیت ران – یکی از دوستانش که دستی هم در مطبوعات دارد می گوید: “هرجا صحبت از خودرو می شود و بچه ها کم می آورند یا اطلاعاتی درباره ماشینی خاص می خواهند، می روند سراغ او. هر وقت جدل ها بالا می گیرد و اجماعی وجود ندارد نظر آقا فرزاد درباره سابقه ماشین و اینکه قبلا دست کی بوده و بعدا به کی فروخته شده، می شود حجت. هر وقت کسی ادعایی می کند و دیگری ادعایش را مردود می داند و نیاز به داوری وسط می آید، باز هم نظر آقا فرزاد را به عنوان حرف آخر قلمداد می کنند.

 

تغییراتی که در خیابان اتفاق می افتد برایم جذاب است. اینکه زندگی در گذشته چگونه بوده و بعدا به چه شکلی در می آید.

 

کلا اطلاعاتش در حوزه خودرو خیلی بالاست تا جایی که مثلا می داند فلان ماشین کلاسیک که تا تابستان سال ۷۵ دست فلانی بوده است، مهر همان سال به چه کسی فروخته شده و به چه قیمتی. ” با این پیش فرض به سراغش می روم و هنگام خداحافظی، من هم مجاب می شوم که اطلاق لفظ ” ماشین باز ” بر او در مقایسه با خیلی دیگر از ماشین بازها برازنده تر است.

 

یک ماشین باز واقعی فرزاد فاضلی

 

لندرور کودکی

فرزاد فاضلی که این روزها سمند سوار می شود و به گفته خودش ماشینش ” به نسبت سایر تولیدات داخلی ماشین خوبی ست، هم اتاقش جا دار است و هم آپشن های خوبی دارد” همین روزها ۵۷ ساله می شود. او شهریور سال ۴۱ در شیراز متولد شده ولی دوران کودکی و نوجوانی را در دوبی گذرانده ست.

علاقه پدرش به اتوموبیل و عکاسی باعث شد که او هم به این دو مقوله علاقمندی پیدا کند، تا جایی که دوستان و آشنایانش معتقدند آرشیو عکسی که او _ به عنوان یک شهروند، نه عکاس حرفه ای_ از انواع اتوموبیل ها یا سبک زندگی مردم دارد، تقریبا منحصر به فرد است. خودش می گوید عادت دارد همیشه دوربین همراهش باشد و هر جا می رود عکس بگیرد. ” تغییراتی که در خیابان اتفاق می افتد برایم جذاب است. اینکه زندگی در گذشته چگونه بوده و بعدا به چه شکلی در می آید، خیلی زیباست و فکر می کنم بیشتر مردم هم این روند را جذاب می دانند.”

عکسی ناب از اوایل ساخت پل صدر

برای نمونه عکسی از اولین مراحل ساخت اتوبان صدر دارد که شاید تعداد انگشت شماری از مردم چنین عکسی را دیده باشند. یا عکس های منحصر به فردش از ایران و تهران قدیم و خودروهایی که آن زمان در کشور تردد می کردند …

پدر فرزاد فاضلی مهندس راه و ساختمان است و یکی از مهندسانی است که ساخت بیمارستان ایرانیان دبی را در کارنامه اش دارد. به دلیل زندگی در فضای باز امارات، فرزاد از سن ده سالگی، پشت فرمان اتوموبیل نشست و به گفته خودش در همان سال ها لندرور پدرش را در بیابان های دوبی می رانده است. هر چند ” کلاج خیلی سختی داشت “.

 

من فکر می کنم آمریکایی ها براساس اهداف ساخت، که تولید ماشین ارزان قیمت یکی از عمده ترین آنها بود، خودروهای خود را طراحی می کردند.

 

پدرش BMW های مختلفی داشته از ۱۶۰۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ کوپه و  ۳۰۰۰ گاهی هم مرسدس بنز سوار می شده است. اگر اطلاعات بیشتری درباره ماشین های خانوادگی اش لازم دارید سری به لیست زیر بزنید:

 

BMW 1600

BMW 1800

BMW 2000  va  BMW 2000Cs

BMW 2800

BMW 3.0Cs (3000coupe)  ۳.0s ( 3000 4Dar )

Mercedec Benz  ۳۰۰SEL 3.5

– Mercedec Benz 220 (w115)

Mercedec Benz  ۲۳۰-۶ (w114) Mercedec Benz 280s (w116)

Mustang 1967

Ford Tanus 1961

 

پسرش فرزاد، با اینکه ماشین های آمریکایی را دوست دارد، اما تحلیل دیگری درباره نوع علاقمندی اش به ماشین های اروپایی و آمریکایی دارد: ” من فکر می کنم آمریکایی ها براساس اهداف ساخت، که تولید ماشین ارزان قیمت یکی از عمده ترین آنها بود، خودروهای خود را طراحی می کردند، نه به دلیل ضعف تکنولوژیکی. چون آمریکایی ها توانستند کره ماه را فتح کنند و از این نظر مشکلی نداشتند. فقط هدف ساخت آنها از خودرو با اهداف اروپایی ها متفاوت بود. بنابراین نتیجه کارشان هم یکسان نبود.

ماشین های آلمانی حرفه ای تر از آمریکایی ها

آمریکایی ها بیشتر خودروهایی ساخته اند که با استفاده از مواد اولیه ارزان تولید شده، ولی بسیار زیباست. در حالیکه ماشین های اروپایی مخصوصا آلمانی ها، ماشین هایی بسیار حرفه ای تر و تخصصی تر هستند. در دنیای آینده هم دیگر اثری از خودروهای آمریکایی و اروپایی نخواهد بود و ژاپن و کره همه جهان را تسخیر خواهند کرد. ”

درباره گذشته اش می گوید: ” از کودکی علاقه داشتم کاتالوگ ها را جمع می کردم و نگاه کردن به عکس ماشین ها و طراحی آنها بهترین سرگرمی من بود. خاطرم هست یک روز در کارگاه حرفه و فن مدرسه، موتور جیپی را باز کرده بودند و همه قطعاتش روی زمین ریخته بود. نقشه موتور جیپ را هم روی دیوار نصب کرده بودند.

من از روی همان نقشه موتور جیپ را اسمبل کردم. انقدر به مکانیک علاقه داشتم که با وجود سن کم، کتاب “مکانیک مصور” مهندس هوشیدر را خریدم و شب ها می نشستم به نگاه کردن عکس ها و نقشه ها و البته چیزی سر در نمی آوردم. تقریبا از همان زمان ها شروع کردم به خسارت زدن به ماشین های پدرم و نابود کردن آنها و او مجبور بود کلی خسارت بدهد بابت تعمیر ماشین ها. اما از همینجا من مکانیکی یاد گرفتم و دست به آچار شدم و الان همه کارهای ماشین ها را خودم انجام می دهم.”

 

یک ماشین باز واقعی فرزاد فاضلی

 

رفتم دنبال تولید قطعه خودرو و کارگاه زدم

پس از انقلاب او راهی بازار کار م شود: ” پس از انقلاب رفتم دنبال تولید قطعه خودرو و کارگاه زدم. قالب سازی هم انجام می دادم و خودم با ماشین ابزار کار می کردم. ”

او شغل زیاد عوض کرده است و دلیلش را کنجکاوی و تاثیر بازار عنوان می کند: “من شغلم را زیاد عوض می کردم و کارخانه تولیدی های مختلف الکتریکی و الکترونیکی راه انداختم. الان هم در کار ساختمان هستم.”

اولین ماشینی که خودش خریده BMW 2002 بوده که قبل از انقلاب خریداری شده و بعد یک پیکان جوانان ماتیکی. کم کم پای آمریکایی ها هم باز می شود و او چندین پونتیاک ترنزم و شورولت کامارو هم می خرد. بیوک، جگوار، تریومف، آلفارومئو، لانچیا، فیات، گلف، رنجرور و بنز ۲۰۰۰ کوپه هم در کارنامه ماشین های که او صاحب شان بوده به چشم می خورد و جالب است که عکس بیشتر این ماشین ها هم در آرشیوش موجود است.

 

*درباره منصور کامرانفر؛ مردی که عاشق بنز بود

*منصوری از فراری تا بوگاتی به سبک یک ایرانی در راهی بی پایان

*عاشق ماشین های آمریکایی ؛ دنده خور کمتر ، شکوه بیشتر و جای فراختر

 

بازسازی

فرزاد فاضلی گاهی هم ماشین بازسازی می کند. به گفته دوستانش هر وقت خیلی از ماشینی خوشش بیاد، طرفش می رود و چون شغلش این نیست و وابستگی مالی ندارد، بیشتر برای دلش کار می کند. بازسازی بلیزر و یک بی ام و سری ۶ نسل ۱ از آخرین کارهای او است. ولی ماشین هایی که بازسازی کرده تعدادشان زیاد است: شورولت ۱۹۷۵، جگوار S TYPE اس تایپ ۱۹۶۶، شورولت مونت کارلو ۱۹۷۸، بنز اس ال ۷۸، بنز ۲۵۰ کوپه ۱۹۷۲، بی ام و ۱۹۷۴، تریومف  TR6 1973.

نزدیک به یک دهه است که جوانان ایرانی دوباره به ماشین های کلاسیک علاقمند شده اند و خریداران و دوستداران این ماشین ها روز بروز بیشتر می شوند. او درباره این موضوع تئوری جالبی دارد:

“هزینه همیشه در ایران آیتم تعیین کننده ای بوده است. بنابراین محصولاتی که خیلی بنزین مصرف می کردند با ذائقه ایرانی ها زیاد جور در نیامدند. من یادم هست در همان دهه ۵۰ شمسی هم مردم عادی می گفتند این ماشین های ۸ سیلندر خیلی بنزین می خورند. یا می گفتند ماشینی که آپشن های مثل شیشه های برقی و تجهیزات لوکس داشته باشد، زود خراب می شود.

با این وجود ماشین های برند فورد تا دهه ۷۰ میلادی پرطرفدار بودند اما از زمانی که GM وارد بازار ایران شد، سکه فورد و کرایسلر از رونق افتاد و جوانان به محصولاتی چون پونتیاک ترنزم و شورولت کامارو توجه بیشتری نشان می دادند. در سال ۷۵ میلادی وقتی اتاق موستانگ و مک ۱کوچک شد به نظر من در کاهش محبوبیت عمومی نسبت به این ماشین ها موثر بود.”

 

یک ماشین باز واقعی فرزاد فاضلی
جگوار اس تایپ ۱۹۶۶ بازسازی شده توسط فرزاد فاضلی

 

توجه جوانان به محصولات GM ویرانگر است

او معتقد است توجه امروز جوان ها نسبت به محصولات GM از قبیل پونتیاک ترنزم و شورولت کامارو یا بلیزر توجهی ویرانگر است : ” درستش این است که بگوییم جوان ها طرفدار ماسلکار (ماشین های عضلانی) هستند و البته نوع توجه شان باید دقیق تر باشد. آنها کلی پول خرج می کنند و این ماشین ها را بازسازی می کنند تا بیاورند داخل پیست برای مسابقه. در حالیکه نسل من می داند که این ماشین ها دیگر ماشین مسابقه نیستند.

باید خیلی ظریف و دقیق آنها را بازسازی کرد و در یک پارکینگ نگه شان داشت، گاهی آخر هفته ها بیرون شان آورد و دور کوتاهی زد و دوباره به پارکینگ برشان گرداند. این را کسی دارد به شما می گوید که جوانی اش را سر نابود کردن این ماشین ها هدر داده ست. نسل ما بزرگترین نابودکننده این ماشین ها بوده و حالا دیگر نمی تواند ببیند جوان ها کمر به قتل این ماشین ها بسته اند. در زمان ما نسبت به نگهداری این ماشین ها کوتاهی شده که اگر اطلاعات بیشتری داشتیم و خودروهای مان را بهتر نگه داری می کردیم بسیاری از ماشین های کلاسیک امروزه وضعیت بهتری داشتند. ”

منبع: هفته نامه اتومبیل




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط